Fjernsynsgeneralen ville revolutionere TV-vanerne – og så brød vreden ud i lys lue

YouSee trådte ind det nye årti med en vaskeægte shitstorm fra seere, en særdeles vred distributør og antenneforeninger, der vil vende YouSee ryggen. I spidsen for YouSee står Jacob Mortensen, som i løbet af året håber at få styr på selskabets mange problemer.

Jacob Mortensen vil revolutionere TV-pakkerne. Spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Mens mange danskere nytårsdag vågnede til tømmermænd, bredte der sig en hovedpine for Jacob Mortensen, administrerende direktør i YouSee. En tredjedel af YouSees kunder oplevede sort skærm på en lang række kanaler i TV-pakken, og problemet lod sig ikke løse sådan med ét. Udfaldet varede ved i tre dage, idet teknikken drillede, alt imens vrede seere på det nærmeste satte ild til kommentarsporet på YouSees Facebook-side.

»I er sgu for meget I har pisset på jeres kunder så meget min box virker ikke og har snakket med en fra jer af og I har så valgt at lukke min box ned 1 døgn før I skulle på trods af jeg har en mail fra jer af at I først lukker mit signal fra den 1/1-20,« skrev en vred seer på YouSees Facebook-side.

YouSees TV-chef, Jacob Mortensen, svarede høfligt og forstående.

»Jeg forstår fuldt ud frustration over, at hvis man har et produkt, hvor man har en fleksibilitet bygget ind, at så forventer man med rette, at det kan man gøre hver eneste dag,« skrev han og forklarede:

»Det har vi ikke kunnet levere på de seneste dage. Det er jeg ekstremt ked af. Vores kunder er gået glip af nogle oplevelser de her dage. Det kigger vi på, hvordan vi kan gøre godt igen.«

Da TV-krigen brød ud

Jacob Mortensen er af mediekommentator Lasse Jensen blevet døbt Danmarks mest magtfulde TV-chef. Jacob Mortensen har siden august 2018 stået i spidsen for YouSee, som tilbyder bredbånd til 97 procent af Danmarks befolkning.

I efteråret brød en krig ud mellem seere, distributører og antenneforeninger, som alle har vendt sig mod YouSee.

Thomas Bak, formand for Forenede Danske Antenneanlæg

»YouSee og Discovery er to store hanelefanter, der slås, og vi er musene, de træder på. Det er en konflikt mellem to udenlandske kapitalfonde, der tager danske TV-seere som gidsler.«


Kilden til problemet begyndte allerede i 2019, da YouSee i Berlingske meldte ud, at selskabet ville fjerne Discovery Networks Danmark, som står bag kanal 4, kanal 5 og kanal 6, fra alle mindre TV-pakker.

Discovery reagerede prompte med en dyr reklamekampagne rettet mod YouSee, som selskabet kaldte NoSee.

Christian Kemp, administrerende direktør i Discovery Networks Danmark, forklarede, at man ikke ville acceptere en aftale, hvor man blev »forsøgt skubbet ud af TV-markedet og diskrimineret i forhold til de øvrige danske TV-selskaber«.

Sagen gik i hårdknude, idet de to TV-giganter ikke kunne indgå en aftale. Dette betød for Discovery i praksis et farvel til 1,1 millioner seere, mens det for YouSee blev farvel til programmer som »De Unge Mødre« og »X on The Beach« for ikke at nævne landskampe og OL i Tokyo 2020.

To store hanelefanter

Sagen og forløbet har fået antenneforeningerne op af stolen. Blandt andet afmeldte Ringsted Antenneforening foreningens 5.600 kunder aftalen med YouSee.

Thomas Bak, der er landsformand for Forenede Danske Antenneanlæg og repræsenterer 195 brugerejede antenneanlæg med i alt en halv million seere over hele landet, udtrykte det således:

»YouSee og Discovery er to store hanelefanter, der slås, og vi er musene, de træder på. Det er en konflikt mellem to udenlandske kapitalfonde, der tager danske TV-seere som gidsler,« sagde han til Politiken.

YouSee-direktør Jacob Mortensen mener ikke, at regnestykket hænger sammen.

»Som distributør kan vi hos YouSee vælge at blive i den verden, vi kommer fra, med faste TV-pakker og stigende priser til trods for faldende seertal. Eller vi kan acceptere, at vi er i en ny virkelighed med større fleksibilitet,« har YouSee-direktøren sagt til Politiken.

Eller sagt på en anden måde: Der ligger et iskoldt regnestykke bag. Jacob Mortensens strategi kan vise sig at give bagslag, vurderede uafhængig medieanalytiker Claus Bülow Christensen.

»Det kan godt være, at YouSee har is i maven og tænker, at det nok ikke bliver så slemt med kunder, der forlader dem. Deres oprindelige logik ved at gå hårdt til Discovery var nemlig, at der ikke er så mange, som ser de kanaler længere. Spørgsmålet er, om de har forregnet sig – det kan vi først se, når kanalerne forsvinder,« sagde han til DR.

YouSee-direktøren håber dog at få en aftale i hus i løbet af året, har han forklaret over for Ekstra Bladet.