Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Giganterne Samsung og Apple skal tage sig i agt for nye asiatiske konkurrenter på markedet for smartphones, lyder det fra Kreditvurderingsbureauet Fitch.
Det skriver The Independent.
- I udviklingslandene, hvor pris er mere vigtig end global brandværdi og topmoderne teknologi, kan konkurrenterne tilbyde produkter, der minder om Samsung og Apples, men til en lavere pris, siger en talsmand fra Fitch.
Fitch tror heller ikke, at Apples nye iPhone, der ventes at komme på gaden næste måned, vil gøre den store forskel i kampen mod de billigere rivaler på udviklingsmarkederne.
Det er hovedsageligt kinesiske Xiaomi, Lenovo, Huawei og Indiens Micromax Informatics, der driller Samsung og Apple i kampen om at få del i smartphonemarkedet, som vokser med omkring 20 pct. om året til i alt 1,2 mia. enheder på verdensplan.
Samsung og Apples globale shipping af smartphones ventes ligefrem at falde med henholdsvis 6 pct. og 1 pct. i 2015 sammenlignet med tallene fra 2013. Sammenlagt ventes de to giganters smartphone-salg at stagnere på mellem 450-460 mio. enheder i 2014 mod 467 mio. enheder sidste år.
/ritzau/FINANS
Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk