Fitbay bliver fedet op med to mio. venturedollar

Det danske modetøjs-startup Fitbay har vakt opsigt i USA. Nu har en amerikansk venturefond valgt at købe sig ind i virksomheden – og det mens konceptet stadig er under udvikling.

Foto: Kasper Palsnov

Det ser ud til, at flere end de oprindelige investorer nu tror på, at danske Fitbay har fundet et vinderkoncept, når det kommer til salg af modetøj på internettet. I hvert fald har den amerikanske venturefond Steadfast VC nu valgt at skyde to millioner dollar (ca. 12 mio. kr.) i virksomheden.

Kapitalindsprøjtningen kommer knap et halvt år efter at Fitbay rejste penge i en såkaldt angel-investor-runde, hvor både Just-Eat-stifteren Jesper Buch og den svenske venturefond Creandum kom ind i ejerkredsen, der ellers består af de fem stiftere. I startup-termer er der denne gang tale om en såkaldt seed-runde, hvor også Creandum leverer kapital for at kunne opretholde sin ejerdel.

Christian Wylonis er idémanden, medstifter og direktør for Fitbay, og han understreger over for Berlingske værdien af, at Fitbay er kommet et skridt videre.

»Det betyder utroligt meget for os. Heldigvis er Fitbay allerede temmelig hypet i både Danmark, USA og England, men det ændrer ikke ved, at vi har lukket en seed-runde bare fem måneder efter en angel-runde. Det er jo nærmest uhørt. Men det sker også på baggrund af stærke tal,« siger han og tilføjer:

»Så det vil på den ene side bidrage til, at der kommer yderligere fokus på os, og på den anden side at jeg og mit hold kan fortsætte med at forfølge vores drøm et år til halvandet mere.«

Bruger andres erfaringer

Fitbay er grundlæggende en modetøjsportal, der viser et sortiment af produkter fra butikker. Det er der i sig selv ikke noget usædvanligt ved. Det, der gør Fitbay anderledes, er det sortiment, som brugeren bliver præsenteret for. Fitbay er nemlig bygget op om pasform – og ikke nødvendigvis de størrelsesmærkater, som producenterne syr på tøjet. Egne indtastninger og en brugergenereret database, hvor andres erfaringer med størrelser og pasform i kombination med smagspræferencer, danner udgangspunkt for det sortiment, man som bruger får præsenteret. Fitbay-konceptet er med egne ord at »fjerne gættelegen og usikkerheden« ved tøjkøb på nettet.


Det er da også konceptet, som er blevet udslagsgivende for, at den amerikanske investor har slået til. Måden, hvorpå det er sket, er dog kommet bag på Christian Wylonis. Han fortæller, at historien om at møde en amerikansk investor også er én om genkendelsens glæde – og om at blive bjergtaget blandt Manhattans skyskrabere.

Det begynder med, at han får en e-mail fra en person ved navn David Ambrose fra Steadfast VC, som viser interesse for projektet. Amerikaneren har læst om Fitbay på amerikanske teknologiblogs og foreslår at mødes.

»Vi mailer lidt sammen. Jeg forsøger at tjekke ham på LinkedIn, men der står ikke noget konkret om Steadfast, så jeg tror umiddelbart, at det bare er en krejler. Men han spørger, om vi ikke skal mødes, og det skal man jo sige ja til, når man er et startup. Man ved jo aldrig, hvad der kommer ud af det,« siger han.

Kontor på Manhattan

Fitbay har allerede oprettet kontor i New York. Det er dog blot en enmandsafdeling i form af Christian Wylonis. I forbindelse med at han er i USA, vælger han at takke ja til invitationen.

»Vi skal mødes på Park Avenue i New York. Jeg tager derhen og tager elevatoren op til en af de allerøverste etager i den her kæmpestore bygning og kommer ind i en af de allerfedeste kontorlokaler, jeg nogensinde har været i. Jeg tænker, hvad foregår der her? Det var lidt et Social Network-øjeblik,« siger han med henvisning til det øjeblik i filmen om Facebook, da det går op for stifterne, at der er store penge på vej på bordet. I løbet af samtalen går det op for Christian Wylonis, at Steadfast VC-chefen, David Ambrose, har ledt efter et startup, der vil satse på tøjstørrelses-nichen nogen tid. Han virker klar til at indgå en aftale med det samme.

Christian Wylonis insisterer dog på et par dages betænkningstid. To dage efter mødes de atter.

Denne gang på en café over et glas øl. Her bliver der så sat punktum og givet håndslag på investeringsaftalen – en investeringsrunde, man normalt ville forvente kunne tage måneder, er overstået på to dage.

Flere brugere, bedre data

Nu er Fitbay så blevet polstret med 12 millioner kroner, og det har været udslagsgivende for, at holdet nu lancerer en iPhone-app og samtidig går i den såkaldte open-beta fase. Det vil sige, at den slår dørene op for alle brugere, og at den har et funktionelt site.

Der er allerede opbygget en database af brugererfaringer, som gør, at konceptet fungerer. Men jo flere indtastninger, desto større og bedre bliver datagrundlaget – og dermed brugernes oplevelse.

»Der er mange ting, vi gerne vil gøre med produktet, men grundstenen er der nu. Det er også derfor, vi er glade for at gå i »open beta«, for det er nu, vi skal til at lytte til brugerne. Så kan vi begynde at se, hvad de bruger, og hvad de ikke bruger. Og så kan vi justere derfra,« siger han.

Det glæder naturligvis idémanden og medstifteren, at produktet nu kommer i en ny fase. Men det er ikke alt.

»Jeg er nok mest glad for, at jeg og mine partnere kan få lov til at gøre det her et år mere. Vi kan arbejde videre på vores drøm. Vi er godt klar over, at der er en risiko for, at vi om et år står med et selskab, der er konkurs – sådan er det jo inden for det her felt. Men vi har altså også muligheden for at lave et milliardselskab. Og det er det, vi går efter,« siger Christian Wylonis til Berlingske.