Fisk med miljømærker og økologi hitter i Coop

Mens salget økologiske dagligvarer i 2016 steg med 16 procent, steg salget af varer med mærker for bæredygtige fisk med 13 procent i Coop. Koncernen har et mål om at nå ni milliarder kr. i omsætning på såkaldt ansvarlige fødevarer i 2020. Det er især i Irma, at forbrugerne er vilde med ansvarlige varer.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen

Selv om undersøgelser har vist, at et stort flertal af danskerne ikke overvejer, hvordan fisken, de spiser, er produceret og ikke kender til mærkningen for bæredygtig fisk, kaldet MSC, har Coop sidste år haft en flot vækst i salget af bæredygtige fisk.

Fra 2015 til 2016 steg salget af bæredygtige fisk med bl.a. MSC-mærkningen med 13 procent.

Der findes i dag en række forskellige mærkningsordninger inden for såkaldt ansvarlige varer, som er i vækst i Coop. Lige fra ø-mærket for økologi til mærkerne for dyrevelfærd til økologi, fuldkorn, fairtrade og bæredygtige fisk.

»Sidste år steg salget af ansvarlige varer med seks procent. Økologi er det store trækplaster. Økologi er et mere bevidst tilvalg af forbrugerne, end brød med fuldkorn,« siger Thomas Roland, der er chef for ansvarlighed i Coop.

Dagligvarekoncernens salg af ansvarlige varer steg sidste år med en halv milliard kr. 6,8 milliarder kr. Det er især i Irma, at forbrugerne er vilde med ansvarlige varer. Her er salget af ansvarlige varer største i forhold til den samlede omsætning.

»Det skyldes, at Irma ligger i de store byer. Her efterspørger kunderne lidt mere, altså ansvarlige varer, end i butikker i landdistrikterne,« mener Thomas Roland.

Også Coops største kæde, SuperBrugsen, har et stort salg i den kategori. Det er den kæde i koncernen, der sælger mest af ansvarlige varer.

Mens salget økologiske dagligvarer i 2016 i Coop steg med 16 procent, steg salget af varer med mærker for miljø, fuldkorn og dyrevelfærd med henholdsvist otte, syv og seks procent. Til gengæld udgør varer med Coops Savannah-mærke, mest kendt for den blå cirkelkaffe, og fairtrademærket kun en meget beskeden del af salget.

Al Coops vaskepulver har det såkaldte miljømærket Svanemærke, der er et miljømærke. Uanset om forbrugerne har bedt om det.

»Fra 2015 til 2020 er det Coops mål at øge salget af ansvarlige varer med 50 procent til ni milliarder kr., så disse varer måske til den tid udgør omkring 20 procent af vores fødevaresalg,« siger Thomas Roland.