First Hotels sagsøger Expedia for millioner

En hotelstrid kan ende med at Expedia skal udbetale 50 millioner norske kroner til First Hotels for ulovlig markedsføring og kontraktbrud - men hotelkæden genoptager gerne samarbejdet.

First Hotels kræver 50 millioner norske kroner af onlinerejsebureauet og bookingsiden Expedia for brud på god forretningsskik og markedsføringsloven. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I efteråret brød flere norske hoteller med Expedia og Hotels.com på grund af en tvist om priser, og striden kan ende med en gigantudbetaling til et af Skandinaviens førende hotelkæder First Hotels. Hotelkæden sagsøger nemlig Expedia om erstatning for 50 millioner norske kroner.

Striden startede tilbage i starten af 2012, hvor de to samarbejdspartneres evne til at samarbejde mødte nogle udfordringer i kontrakten. Det førte til et erstatningskrav på mellem 23 og 30 millioner norske kroner og endeligt et brud i efteråret. Og nu er kravet så steget til 50 millioner norske kroner, skriver e24.no.

Expedia forbeholdt sig nemlig retten til kun at tilbyde de rejselystne kunder de billigste rum, og onlinerejsebureauet og First Hotels blev aldrig enige om provisionsraten. Men da Expedia efter bruddet beholdt First Hotels i databasen med informationen om, at hotellerne var fuldt booket, steg erstatningskravet på grund af brud på god forretningsskik.

»Vi mener, det var en nyfortolkning af kontrakten, og vi har lidt tab på det. Vi sagsøger dem for ulovlig markedsføring og brud på god forretningsskik. De 50 millioner kroner, vi kræver, er baseret på takster og tabte værelsesindtjeninger, nye ansættelser for at klare sommeromsætningen, penge til markedsføring og løbende advokatudgifter,« siger administrerende direktør i First Hotels, Bjørn Tretterud, til e24.no.

Han mener, Expedia bevidst beholdt hotelkæden i databasen, for at få deres vilje, men det bryder med norsk markedsføringslov, og derfor tør han tage kampen op. Men kampen er ikke så blodig, at den vil ende i fjendskab og et evigt brud.

»Vi kan være interesserede i en aftale med Expedia, hvis vi kan få bedre betingelser. Man kan ikke lægge skjul på, at de er dygtige til markedsføring, men jeg kan ikke acceptere forretningsmodellen med den høje provisionsrate,« siger Bjørn Tretterud til e24.no og tilføjer:

»Vi viser dem stor fleksibilitet for at nå til en løsning. Jeg er positivt overrasket over, hvor godt de svarer på vores udspil, men det er forhandlinger som kommer til at strække sig over lang tid. Vores intention er dog at komme i mål med hovedprincipperne og en ny aftale.«