Fire udfordringer for Maersk Line

Selvom containerchefen Søren Skou er godt tilfreds med væksten og placeringen på markedet, er der flere udfordringer Maersk Line står overfor.

»Vi vil have de største skibe og lavest omkostninger. Så vil vi have de bedste produkter (...)« siger Søren Skou, direktør for Maersk Line (i midten). Her ses han til sidste års Capital Markets Day. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Fire konkrete udfordringer. Søren Skou, CEO i Maersk Line, lister udfordringerne i flæng.

Industrien er ramt af overkapacitet, priserne falder og store udfordringer på ruterne ved Asien og USA og mellem nord og syd.

»Der er mange, der ser ruten mellem nord og syd som et godt marked, men det er et kerneområde for Maersk Line. Og det er et område, vi vil forsvare,« siger Søren Skou på A.P. Møller Mærsks kapitalmarkedsdag.


Nord og syd ruten er blandt andet mellem Afrika og Europa, som Mærsk også har en helt klar strategi for at bevare og forsvare, ifølge containerchefen. Det vil de gøre ved hjælp af tre værktøjer.

»Vi vil have de største skibe og lavest omkostninger. Så vil vi have de bedste produkter. Og den tredje ting er mere effektivitet i de lokale områder. Vi har folk på jorden, som kender det lokale marked, så vi ikke rammer ved siden af«.


I samme åndedrag lyder det, at de vil konkurrere på servicen mellem Asien og USA. Der er mange, som tilbyder samme rute, derfor er der kun en enkelt ting, de kan konkurrere på.

»Måden vi skal differentiere os på, er ved vores service - kundeservicen. Det er ligesom med flyselskaber. Der er mange flyselskaber, som flyver samme rute, men du vælger af en eller grund et bestemt selskab, fordi du tænker, det er bedre. Og det skyldes som regel servicen,« siger Søren Skou.