Fire nye reklamepriser til Danmark i Cannes

Halbye Kaag JWT, UncleGrey og Hello Monday hædredes med sølv, bronze og bronze i henholdsvis design, design og Cyber. Dermed er bureau-høsten oppe på syv, mens annoncørsiden foreløbig er hædret med to løver.

Foto: Markedsføring.dk Fold sammen
Læs mere

Det var en smuk dag ved Côte d’Azur med sol fra morgenstunden, badevand på 23 grader og optimisme i pressecentret. Halbye Kaag og UncleGreys stærke folk skulle måles af juryen, og den kvitterede med at uddele to dejlige løver, skriver Markedsføring.dk.

Halbye Kaag fik en sølv-løve for ”Sprite Truth 365 #1” for Coca-Cola, mens UncleGrey modtog et vilddyr af bronze for ”The Scratch Poster” for Urbanears. På begge bureauer var der naturligvis glæde:

– Sprite Truth er et godt eksempel på, hvordan man gennem design kan binde idé og digital sammen med godt håndværk og æstetik, siger Robert Nagy, Head of Design hos Halbye Kaag.

– Vi er enormt stolte og glade for, at designjuryen forstår og værdsætter designs vigtige rolle i fremtidens kommunikation. Uanset om den er digital eller analog.

Den kreative direktør, Simon Wooller, der samtidig er medlem af filmjuryen, uddyber:

– I dag kan man ikke vinde alene på godt design, godt layout eller godt håndværk. Konkurrencen er for stor. Designet skal indeholde en idé, og den idé skal gennemsyre designet.

Prøv at uddybe lidt?

– Vi har skabt en bibel for mærker, eller rettere: En bog, der virker som en portal til Sprites kampagne. På den ene side fastholder designet interessen. Man vil have mere.

– På den anden side, så kan man samtidig gå på opdagelse i Sprites kampagne online, idet hver side kan aktivere mere indhold via QR-koder integreret i billeder og illustrationer.

Simon Wooller, der er noteret for otte Cannes Lions, slutter:

– Det glæder mig ekstra meget at hive en statue hjem på dette arbejde. En stor del af huset har været involveret i det meget krævende projekt. Designere har arbejdet sammen med digitale eksperter, og vi var ikke lykkedes med projektet, hvis ikke alle havde leveret idéer og håndværk, der var i verdensklasse.

Skrab en Poster – også med analoge træk

Sidste års største danske triumfator, UncleGrey, der hev en guld og to sølv-statuetter hjem fra Cannes, er også glade for bronzen.

– Jeg tror, vi vandt, fordi ”Scratch Poster” er en blanding af analog og digital. En analog tilgang til interaktionen, og en digital amplifier for at højne kvaliteten af oplevelsen, siger Jon Goldtsche, Art Director hos UncleGrey. ”Scratch Poster har formået at skabe en global interesse og erkendelse ved at koble sig på et kulturelt fænomen, som målgruppen har fundet interessant.”

– Idéen er jo ret enkel, men den fremstår stærkere i en verden, hvor alt efterhånden er digitaliseret. Vi har arbejdet bevidst med fascinationen af det analoge, og har skabt en løsning, som er interessant, fordi den formår at gå i en anden retning end meget af den kommunikationen, man ellers oplever, siger Jimmy Bloom, Executive Creative Director i UncleGrey.

Hello Monday kan bare det der

Et af de mest meriterede danske bureauer er Hello Monday. De vinder ganske enkelt ”noget” nærmest hver eneste gang, de stiller pizza-emballagen og kaster sig over tasterne:

– Vi er rigtig glade for at bidrage med brugbar kommunikation til en sag som denne. Den globale opvarmning medfører, at isen ved polerne smelter, og det er olieselskaberne ikke sene til at udnytte. Greenpeace har sat sig som mål at oplyse verden om det. Det gør Greenpeace bl.a. gennem projektet ”Into the Arctic”. Det er en form for kommunikation direkte til dele-glade supportere over hele kloden, og det projekt er vi en del af, siger Jakob Kahlen, partner og creative director hos Hello Monday.

– Hos os taler vi om Return on Love i stedet for ROI, fordi vi fokuserer på at lave projekter, som kundernes kunder elsker. Noget de ser sig selv i, få gåsehud over, smile af, lære af og frem for alt har lyst til at dele med andre.

– Vi forbinder hjertet i brandet med hjertet hos kunderne. Og Greenpeace er et eksempel på et brand, der både kan og vil kommunikere på den måde. Med ”Into the Arctic” er vi således i fællesskab gået efter at skabe en langtidsholdbar platform, og det har juryen set værdien af. Det er vi rigtig, rigtig glade for slutter, Jakob Kahlen.

Endelig må vi ikke glemme den guld-løve, Lego vandt for et radiokampagne i Guatemala, kreeret af Ogilvy i Guatemala. Til lykke til de jyske klodser, der også er sagen for børn i Sydamerika.

Deltag i debatten på Markedsføring.dk