Fire af ti firmaer bruger sociale medier

Sociale medier og netværk har fundet vej til værktøjskassen i de danske virksomheder. Flere af dem kaster sig ud i brugen af dem, uden først at overveje, hvilket netværk der er bedst til at løse opgaven.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske virksomheder har de seneste år sat fokus på, hvordan de kan bruge sociale medier og netværk som blandt andre Facebook og LinkedIn til at nå ud til de mange danske brugere af dem.

I dag bruger 40 procent af de danske virksomheder med mindst ti ansatte medier og netværk, hvor de kan dele indhold med andre brugere, viser opgørelsen »IT-anvendelse i virksomheder 2013« fra Danmarks Statistik, der for først gang i år opgør brugen af sociale medier.

Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, der trækker. For nylig viste den årlige kortlægning af brugen af IT i det offentlige og i erhvervslivet, »IT i praksis«, som Rambøll Management Consulting og IT-brancheorganisationen Dansk IT står bag, netop også, at virksomhederne er flyttet ind på de sociale medier.

I den undersøgelse svarede 63 procent, at de i dag anvender sociale medier i virksomhedens arbejde.

Flertallet svarer, at de har taget udgangspunkt i konkrete sociale medier, som de ønsker at anvende i virksomhedens arbejde - altså valgt mediet eller netværket, før opgaven, der skal løses, er blevet identificeret.

Hos interesseorganisationen Dansk IT, der organiserer IT-professionelle uden for selve IT-branchen, opfordrer formand Carsten Nørgaard, som til daglig er IT-direktør i VP Securities (det tidligere Værdipapircentralen), virksomheder til i højere grad at overveje, hvilke netværk og medier, de ønsker at bruge, inden de kaster sig ud i det.

»Det er fint nok at eksperimentere og afprøve mulighederne i forskellige, nye sociale medier. Men hvis sociale medier skal give udbytte på længere sigt, må man først overveje, hvilket specifikt socialt medie, der bedst løser en given kommunikationsopgave,« lød det fra Carsten Nørgaard i forbindelse med fremlæggelsen af »IT i praksis« i den forløbne uge.

Ifølge »IT i praksis« er det da også kun 11 procent af virksomhederne, der angiver, at sociale medier har skabt eller vil skabe afgørende forandringer i såvel interne som eksterne processer.

56 procent svarer, at de har taget udgangspunkt i konkrete sociale medier, som de ønsker at anvende i virksomhedens arbejde. Mens 27 procent svarer, at de har identificeret et eller flere indsatsområder, hvor de ønsker at styrke virksomhedens arbejde - og i den forbindelse har taget nye sociale medier i brug.

Fokus på Facebook og LinkedIn

Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, der ifølge de nye tal fra Danmarks Statistik er udbredt blandt de danske virksomheder. 36 procent svarer, at de bruger de netværk, mens 14 procent deler billeder og video via for eksempel Youtube, Flick og Picasa. Mindre en hver tiende virksomheder bruger egen blog eller en mikroblog.

Brugen af de sociale medier og netværk er fortsat især fokuseret på markedsføring og PR. Det er her 74 procent af de aktive virksomheder sætter ind, mens 45 procent angiver, at de bruger medierne med henblik på rekruttering.

Hvad angår den mere interaktive brug, hvor virksomhederne går i dialog med kunder, medarbejdere og forretningsforbindelser via sociale medier og netværk - eksempelvis til behandling af kundereaktioner, svarer 37 procent, at de er aktive. Mens 18 procent svarer, at de inddrager kunderne i produktudviklingen via sociale medier og netværk.