Finsk advokatfirma fik aldrig fodfæste

Finske Hannes Snellmans forsøg på at gøre indhug i det danske advokatmarked for virksomhedshandler strandede bl.a. på dårlig timing og svær konkurrence om loyale kunder, lyder det fra både det finske hovedkontor og en af de danske konkurrenter.

Advokatfirmaet Plesner er en af de store advokatfirmaer, som har holdt Finske Hannes Snellman ude af det danske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Finske Hannes Snellmans entré på det danske marked i 2010 blev fulgt med spænding fra konkurrenterne i de største danske advokatfirmaer.

Finnerne gik målrettet efter at tage en god bid af kagen på det attraktive marked for virksomhedshandler og transaktioner, det såkaldte M&A-marked, som de fire største danske advokatfirmaer Kromann Reumert, Plesner, Bech-Bruun og Gorrissen Federspiel længe havde siddet tungt på.

De danske spillere havde i årene forinden fulgt Hannes Snellmans succes med at indtage det tilsvarende svenske marked forud for entréen i Danmark, så der var god grund til at tage den nye konkurrent seriøst. Især fordi ambitionerne blev fulgt op af en reel investering i det danske marked. Men efter tre år var Hannes Snellman kun nået halvvejs målt ud fra det erklærede mål om at runde 50-60 mand i København, underforstået at der selvfølgelig skulle være en matchende mængde opgaver. I 2013 talte staben 30 mand, og de danske konkurrenter mærkede ikke rigtig konkurrencen fra de nye på markedet. Nu er det danske kontor blevet lukket.

»Vi mødte dem kun meget få gange i M&A-transaktioner. Hannes Snellman nåede ikke at blive en konkurrent,« konstaterer Peter Appel, managing partner i Gorrissen Federspiel.

Han vurderer, at den udeblevne succes for Hannes Snellman både skyldes dårlig timing, fordi entréen skete kort tid efter finanskrisen, hvor M&A-markedet lå underdrejet, men også at Hannes Snellman havde svært ved at bryde igennem dét, han kalder »relationsbarrieren«.

»De danske advokatvirksomheder har stærke relationer til deres klienter, og det er utrolig svært at bryde de relationer, fordi de bygger på tillid og resultater bygget op over mange år,« siger Peter Appel.

Noget tyder derfor på, at Hannes Snellman måske ikke fik hyret tilstrækkeligt tunge profiler til deres danske satsning, dem man i branchen betegner som rain makers, fordi de i kraft af deres netværk og relationer i erhvervslivet hiver meget forretning hjem.

Senior partner i Hannes Snellman i Finland, Johan Aalto, mener dog, at det danske kontor var bemandet med »et rigtig godt team«, og peger på en række forskellige årsager til, at der nu er lukket og slukket på kontoret i København. Johan Aalto nævner blandt andet det underdrejede marked og konkurrencen fra de danske M&A-advokater, men også at de potentielle klienter måske var mindre villige til at flytte til en ny aktør på et tidspunkt, hvor der var relativt få virksomhedshandler og transaktioner.

»Visionen og ideen var god, men tiden var ikke til det. Vi gjorde et forsøg, men vi opnåede ikke kritisk masse på det danske marked, så vi kom til den konklusion, at det ikke inden for en overskuelig fremtid ville være muligt at nå en størrelse, der kræves for at være blandt de førende på det danske marked,« siger Johan Aalto.

Ifølge Johan Aalto adskiller det danske marked sig fra det svenske og finske på et afgørende punkt. Danske klienter foretrækker tilsyneladende lokale specialister frem for specialister fra et kontor i et andet land.

»I Danmark er det vigtigt at være et full service-advokatfirma med specialister på stedet for at være succesfuld og kunne tiltrække premium-kunder og premium-transaktioner, og det kræver kritisk masse,« siger Johan Aalto.