Finnair vil giftes med SAS

Et fælles nordisk flyselskab kan være på trapperne, hvis finske Finnair og skandinaviske SAS bliver til ét, og en fusion kan ifølge topchefen i Finnair have store perspektiver.

En luftfartsfusion i de nordiske lande er tættere på end nogensinde før. Finnair gør direkte kur til SAS, og for første gang er der politisk velvilje i at sammenlægge de to flyselskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: SEPPO SIRKKA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Snart kan det fælles skandinaviske flyselskab SAS blive fælles nordisk. For krisen i international luftfart og det øgede pres fra blandt andet Norwegian, har fået det finske statskontrollerede selskab Finnair til at gøre kur til SAS om en fusion og en nordisk styrkelse.

»Jeg kan se perspektiver i en fusion. Der er overvejelser, og vores største aktionær tænker i øjeblikket i disse baner,« siger topchefen i Finnair, den nytiltrådte Pekka Vauramo til Børsen mandag.

Den største aktionær er den finske stat, som ejer 57 procent af selskabet, og i øjeblikket taler politikerne om at reducere den ejerandel, hvilket kan være første skridt mod en fusion, skriver Børsen.

Der har tidligere været kurmageri mellem de to selskaber, men de nordiske politikere har to gange trukket i land igen. Denne gang er der dog interesse fra både Norge og Sverige i at sælge, og det kan tvinge Danmark med.

Forbeholdet for de nordiske politikere er lige nu de jobmæssige konsekvenser, men SAS-formand Fritz Schur har for ikke længe siden sagt, at han leder efter strukturelle løsninger for SAS. Her kan en fusion været svaret. Og det støtter Mike Legarth, finansordfører i de Konservative op om.

Det mest oplagte argument for en fusion er en styrkelse af begge selskabers trafik. Finnair er nemlig stærkest mod øst, og SAS mod vest. Sammen vil indtjeningen i den interkontinentale trafik kunne løftes, og det kan være en force mod lavprisselskabet Norwegian, der presser begge selskaber max på især de intereuropæiske ruter, skriver Børsen.