Finanstilsynet: Lollands Bank har været for optimistisk i kundevurderinger

Finanstilsynet var i november 2017 på besøg i Lollands Bank for at inspicere kreditområdet og bankens solvens- og solvensbehov, og her kom det frem, at banken i flere tilfælde er for optimistisk, når den vurderer nye kunder.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carl Redhead

Det skriver Finanstilsynet i en meddelelse.

Finanstilsynet undersøgte 136 udvalgte udlån, der havde en værdig af 762 mio. kroner. Det svarer ifølge tilsynet til 26 pct. af bankens samlede udlån.

Ifølge Finanstilsynet er banken for optimistisk i sin vurdering af nye kunder i en del tilfælde. Lollands Bank udviser en »ikke uvæsentlig risikovillighed«, når den etablerer nye kundeforhold.

Finanstilsynet fandt væsentlige svaghedstegn i 14 af 99 nye kundeaftaler, hvilket gør, at banken har en højere risiko for tab senere hen.

Banken fik derfor et påbud om at forbedre sin indsats omkring karaktergivningen af nye kunder, lyder det fra Finanstilsynet.

Samtidig modtog banken et påbud om at sikre bedre kundebeskrivelser. Banken fik også påbud om at tilrette sin målsætning om solvensmæssig overdækning samt foretage fradrag i kapitalgrundlaget for forsigtig værdiansættelse af dagsværdiaktiver, skriver tilsynet.

Lollands Bank havde i september 2017 opgjort sit individuelle solvensbehov til 10 pct. Den faktisk solvens var opgjort til 17,1 pct., hvilket Finanstilsynet vurderer er nok til at dække bankens risici.