Finansministeren indrømmer forkert NemID-vejledning til borgerne

Borgerne fik forkerte beskeder fra NemID's support i forbindelse med certifikatfejl i marts, indrømmer finansministeren.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da danskerne om morgenen den 21. marts forsøgte at logge på netbanken, Skat, Sundhed.dk eller andre tjenester med NemID, blev de mødt af en certifikatfejl og skulle tage stilling til, om de ville stole på den applet, som webstedet forsøgte at afvikle på deres pc.  

Et besøg på eksempelvis Nordeas supportside eller et opkald til NemID's support gav i flere tilfælde svaret, at brugeren blot skulle klikke OK til altid at stole på indhold fra udgiveren 'Unknown'. 

Det svar beklager finansminister Bjarne Corydon. I et svar på et spørgsmål fra Enhedslistens it-ordfører, Stine Brix, skriver han således:  

»Det er naturligvis beklageligt, at NemID-supporten i enkelte tilfælde har vejledt brugerne forkert. Jeg mener imidlertid på baggrund af Nets DanID's redegørelse, at Nets DanID har reageret passende og gjort tilstrækkeligt i den foreliggende sag, og jeg anser det ikke for nødvendigt at foretage mig yderligere på nuværende tidspunkt.«  

Nets DanID oplyser til finansministeren, at Nets DanID varskoede NemID-supporten om certifikatfejlen allerede før supporten åbnede, og igen klokken lidt over ni for at gentage instruktionerne. 

Alligevel oplevede både Version2-læsere og flere andre, at supporten gav et svar, som sikkerhedseksperter betegner som 'helt gale' råd.