Financial Times ønsker iTunes-model

Står det til den britiske avis Financial Times, skal nyheder på nettet fremover være noget man betaler for. Avisen vil indføre betalingssystem inspireret af Apple’s iTunes.

Læs mere
Fold sammen
Efterhånden som krisen slår bunden ud af annoncemarkedet for flere og flere medier, vokser interessen for at opfinde betalingsløsninger, der opkræver små mikrobeløb af brugerne, når de læser nyhedsartikler på nettet.

Berlingske Tidende arbejder allerede på mikrobetaling, og i går meddelte mediekoncernen News Corp, at de inden for kort tid vil indføre betaling for udvalgt indhold på nettet.

Nu er turen så også kommet til en af verdens mest hæderkronede erhvervsaviser – britiske Financial Times. Avisen vil lade Apples iTunes tjene som eksempel for en fremtid betalingsordning for web-artikler.

Fantastisk købsoplevelse
Financial Times bekræfter, at de er i dialog med en række udbydere af betalingsløsninger, der gør det muligt at opkræve brugere mikrobetalinger for artikler, der ellers kun ville være tilgængelige for abonnenter.

Avisen håber, at de kan have et betalingssystem på plads i 2010, men har endnu ikke lagt sig fast på en endelig pris. Ledelsen på Financial Times siger dog, at de er ’imponerede over den fantastiske købsoplevelse det er at købe en single på iTunes'.