Fiktive figurer sælger brands

Harry fra DSB er ikke den eneste. Animerede dyr og fiktive figurer er populære værktøjer, når virksomheder skal skabe en ny identitet eller sælge produkter. Senest er en surikat ved navn Aleksandr blevet en ny stjerne i England.

Surikatten Aleksandr Orlov. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han er en russisk aristokrat med tyk accent. Han elsker housecoats i fløjl og er over de seneste 18 måneder blevet et af Englands mest genkendte ansigter. Hans navn er Aleksandr Orlov og han er en computeranimeret surikat – et afrikansk rovdyr mest kendt fra filmen Løvernes Konge.

På nettet har han 730.000 Facebook fans og 40.000 mennesker følger ham på Twitter. Tusinder af folk har downloadet en applikation, der afspiller hans kendingsfrase ”Simples”. Forlaget Random House udgiver senere på året hans selvbiografi. Aleksandr Orlov og hans sidekick Sergei udspringer ikke af Disney-universet.

Se billedserien: Se de sjoveste reklamefigurer

De reklamerer skam for Comparethemarket.com, der et forbrugersite, hvor man kan sammenligne forsikringspriser. Og de er udviklet af reklamebureauet VCCP, skriver FT.com.

Den populære surikat er blot det seneste eksempel i en trend, hvor flere og flere virksomheder bruger animerede karakter eller dukker som ambassadører for deres brand. Amerikanske forbrugere er længe blevet charmeret af frøerne i Budweiser-reklamerne, mens japanerne elsker den animerede maskot Domo for mediekoncernen NHK. Sidstnævnte er blevet så populær, at han optræder i videospil og tegneserier.

Se billedserien: Virksomhederne, vi elsker at hade


I Danmark kender vi dukken Harry fra DSB, mens fagforeningen ASE har placeret en dukke i hånden på skuespilleren Hella Joof og Viasat lader et par havenisser sælge produktet. Den største fordel ved fiktive karakter er, at de er væsentlig billigere og langt mere pålidelige end de stjerner, der ofte bruges i kampagner.


”De kendte stjerner gør ofte ting ved siden reklamekampagnen, der kan skabe negativ opmærksomhed omkring dit brand. Med dukker kan du kontrollere din egen ikonografi,” siger Charlie Herbert, marketingdirektør fra den engelske budgethotelkæde Travelodge. Kæden har selv lanceret en kampagne med Mr. Sleep og the Zzz Squad. De er en gruppe af gangster-teddybjørne, der planlægger en vendetta mod nattelarm.

Læs også: Utraditionelle reklamer vokser frem


Comparethemarket.com har fået stor opmærksomhed. Men på et tidspunkt fik Aleksandr Orlovs eget site langt flere besøgende. Direktør Kat Atwal mener dog ikke, at surikaten har fået for meget spillerum.

”Hvis vi ville, kunne vi lave en del mere på merchandising. Men vi har et aktiv, som vi skal beskytte og ikke overeksponere,” siger han til FT.com.

For ti år siden fik reklamebureaet BBH stor succes med figuren Flat Eric – en orange dukke, der reklamerede for Levis jeans. Han kom endda på hitlisterne med sit eget techno hit ”Flat Beat”.

Selvom figurerne genererer en masse indtjening på merchandise og andre ting knyttet til universet, så er deres hovedformål stadigvæk at promovere selve brandet.

“Jeg ser det ikke som en måde at udvide ens brand på. Det handler mere om, at vi har udvidet de kommunikationsplatforme, som vi har,” lyder det fra Comparethemarket.coms Kat Atwal.