Fifty Shades of Grey femdobler investering i første weekend

Filmatiseringen af den heftigt sælgende bestseller Fifty Shades of Grey har indbragt næsten 200 millioner dollar hen over weekenden i USA, og det betyder, at producenternes investering femdobles.

Foto: JONATHAN ALCORN. En filmplakat for Fifty Shades of Grey i USA, hvor den har indbragt sine producenter svimlende beløb. REUTERS/Jonathan Alcorn/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Biografer i hele verden var velbesøgte i weekenden, da filmatiseringen af E.L James' bøger om charmøren og sadomasochisten Christian Grey fik premiere, og det gav penge i kassen til produceren af filmen Fifty Shades of Grey.

Indtjeningen for åbningsdagen i USA, som var om fredagen, lå på 36,1 millioner dollars, og i resten af verden indbragte filmen 158 millioner dollars på åbningsdagen. Åbningsdagen indbragte dermed Universal Pictures, som har produceret filmen, over 194 millioner dollars. Det er næsten en femdobling af produktionsprisen på 40 millioner, så producerne ser ud til at vinde stort på Fifty Shades of Grey.

I USA blev filmen markedsført som en Valentinsdagsbegivenhed, og det virkede på de amerikanske biografgængere.

Filmen slog rekorden for højeste indtjening på en Valentinsdag og indbragte 55,1 millioner dollars bare lørdag den 14. februar. 94,4 millioner dollars indtjente filmen den første weekend i USA, og det er en af de højeste indtjeninger nogensinde for Universal Pictures.

 

Filmen bliver ved med at trække folk af huse på trods af middelmådige anmeldelser både i udlandet, men også i Danmark, hvor Berlingskes anmelder kaldte filmen et gråt og kedeligt filmknald og hovedrolleindehaveren 'en charmerende håndsky cockerspaniel' og 'uendeligt uinteressant.'

Filmen var på trods af anmeldernes hårde dom også et hit i de danske biografer, hvor man estimerer, at over 150.000 danskere løste billet til de halvtreds nuancer af gråt på det store lærred i løbet af weekenden. Det er årets højeste billetsalg på en weekend, og Fifty Shades of Grey overgår dermed 'Mænd og Høns', som blev set af 91.326 danskere i sin første weekend.