FIFA-sponsorerne er kommet under pres

FIFA-sponsorerne er under pres fra medier og forbrugere, men indtil videre har reaktionerne været verbale. Nu tyder målinger imidlertid på, at den negative forbruger-stemningen mod Coca-Cola, Nike, Adidas, Visa og de andre sponsorer for alvor er ved at få fat.

Foto: CHRISTIAN HARTMANN

Den første store FIFA turnering efter de mange anholdelser og skandale-skriverier om korruption er i gang.

Det drejer sig om Kvinde VM i Canada, og de hårdt pressede sponsorer satser naturligvis på, at opmærksomheden samler sig om det sportslige, og at de vrede ord og anti-logoer, som forbrugere over hele verden deler på nettet, ryger lidt i baggrunden igen, skriver Markedsføring.dk.

Fx er Nike ude med en reklamefilm på amerikansk grund, der hylder de fodboldspillende kvinder, men ifølge media intelligence-platformen Meltwater er holdningerne til FIFA-sponsorerne på de sociale medier ved at få kraftig negativ slagside.

For både Nike og McDonald’s vedkommende associeres ifølge Meltwaters media buzz-målinger med ord som ”korruption”, ”bestikkelse” og ”skandale” (se illustration), og også Coca-Cola og Adidas får tørt på af forbrugerne, skriver brandchannel.com.

- Det viser, at sponsorerne er ved at komme under et reelt pres, og jeg er helt sikker på, at de media buzz tal bliver der set på rundt omkring i hovedkvartererne hos de store sponsorer, siger Carsten Buhl, der tidligere har stået i spidsen for Carlsberg-gruppens mangeårige EM-sponsorat.

FIFA film-flop

Og for ligesom at gnide salt i såret, fik de amerikanske forbrugere for nylig også vist deres utilfredshed med FIFA i forbindelse med en filmpremiere, skriver Markedsføring.dk.

Filmen ”United Passions”, der - med navne som Tim Roth, Sam Neill og Gerard Depardieu på rollelisten - fortæller historien om FIFA (og i øvrigt er pænt finansieret af FIFA selv).

Den var på premiere-plakaten i 10 amerikanske byer og floppede ifølge nyhedsbureauet AP totalt: På to dage indspillede den 607 dollar - en enkelt biograf i Phonix indberettede 9 dollar, hvilket betyder, at bare en enkelt person valgte at se den...