Fibernet-udbydere mangler kunder

Triple Play-selskaber som Dansk Bredbånd har svært ved at få kunder. Det vurderer teleanalytiker Torben Rune i it-tidskriftet Computerworld.

Markante underskud i to af landets mest kendte Triple Play-selskaber, Dansk Bredbånd og ComX, skyldes, at danskerne endnu har svært ved at se fordelen ved én samlet løsning til internet, tv og telefoni. Det skriver Computerworld.

Selvom Dansk Bredbånd er en af de mest dominerende Triple Play-udbydere i Danmark, har der i de seneste fem år været millionunderskud i hvert årsregnskab. Det samlede underskud lyder nu på omkring 343 millioner kroner. ComX, der i øjeblikket er ved at blive opkøbt Comendo, har i de seneste to år tabt omkring 160 millioner kroner.

- Hvis man kun har en håndfuld kunder, er det avancerede udstyr, der skal til for at kunne levere telefoni, video og alt muligt andet, selvfølgelig alt for dyrt, siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan til Computerworld

Kunderne lader vente på sigKundemanglen er generelt det afgørende problem for både Triple Play-udbyderne og elselskabernes fiberforretninger. Selvom både Dansk Bredbånd og ComX oplever en kundefremgang, er begge selskaber endnu milevidt fra målet.

Med en investeringsplan på 10 milliarder kroner over 10 år er der langt igen, før der er udsigt til positive resultater.

Den seneste opgørelse over antallet af fiber-kunder viser, at 26.000 i dag er tilsluttet elselskabernes bredbånds-produkter. Yderligere 30.300 venter på at blive tilsluttet.

- Jeg tror så absolut, at der er lys for enden af tunnelen, men der er et "hønen og ægget"-problem med, at der ikke kommer nye, avancerede program-udbud, før der er et vist antal kunder – og der kommer ikke et vist antal kunder, før der er en avanceret program-udbud, siger Torben Rune til Computerworld.

Tidligere på året viste en undersøgelse fra analysehuset Wilke, at hele 60 procent af danskerne finder det usandsynligt, at de skifter til en anden TV, internet og telefoniløsning inden for det næste år.

Kilde: Computerworld