Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Således afslører DONGs regnskab for tredje kvartal, at man i forbindelse med salget af fibernettet til teleselskabet TDC har nedskrevet værdien med hele 508 mio. kr.
Den voldsomme nedskrivning kommer oven i, at DONG tidligere på året ligeledes nedskrev værdien af sin fiberforretning, denne gang med 152 mio. kr.
DONG skriver da også selv i sit netop udsendte regnskab for årets tre første kvartaler, at det markante fald i værdien af selskabets fibernet har sat et tydelig præg på virksomhedens regnskab.
”Resultat efter skat blev 1.081 mio. kr. mod 5.177 mio. kr., bl.a. fordi der er foretaget nedskrivning af fibernettet med 508 mio. kr. i forbindelse med frasalg,” skriver DONG.
Dyrt indtog
Teleanalytiker i Danske Bank Poul Ernst Jessen fremhæver, at DONGs indtog på markedet for fibernet især har været dyr, idet markedet har ændret sig med rasende fart og forringet værdien af DONGs investeringer
”DONG og de andre elselskaber gik ind i markedet for fibernet under nogle helt andre forudsætninger end det der er gældende i telekommuniation og regnede med, at folk ville stå i kø for at blive kunder, fordi de havde et bedre produkt. Det er ikke sket. Tværtimod, priserne er faldet, kompleksiteten var større og kundetilgangen har skuffet, og set i det lys, har DONGs indtog på markedet glippet,” siger analytikeren.
Han påpeger, at det har været en uhyre dyr proces for det statsejede energiselskab at grave kabler ned ude foran folks huse, når mange kunder samtidig har frameldt deres abonnement efter kun seks måneder.
Ydermere har et af DONGs helt store problemer ifølge Poul Ernst Jessen været, at man på markedet for fibernet kun vinder, hvis man har en stor volumen, hvilket DONG og de andre elselskaber ikke har.
”DONG er blevet ramt hårdt af, at man ikke har de samme fordele som eksempelvis TDC. Det handler om at have en stor og bred kundebase, så man kan få stordriftfordele på både driften men også indkøb af blandt andet TV-kanaler,” siger han.