Festival har succes på Twitter

NorthSide bruger flere sociale platforme til deres markedsføring. Så meget, at de drosler mere ned for traditionel markedsføring.

NorthSide, der arrangerer en årlig festival i Aarhus, har gode erfaringer med bl.a. Twitter og Instagram. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat.Vi er der, hvor brugerne er, og hvor det giver mening. Sådan lyder det fra Anne Jensen, chef for onlinekommunikation hos NorthSide, som hvert år siden 2010, afholder musikfestival i Aarhus med større og større tilslutning.

De var som det første på Facebook, hvilket var »uundgåeligt«, for det var der, danskerne var. I 2012 kom virksomheden på Twitter.

»Det er mere uformelt, og man kommer hurtigere i dialog med ens følgere. Så det har vi brugt dagligt til at pille det uformelle af og komme i dialog. Samtidig kan man opdatere ofte, uden at spamme folk, som det vil være på Facebook. Twitter er åbent – vi kommer længere ud,« siger Anne Jensen.

Ud over Twitter er de også på Instagram. I 2012 oprettede de profil, og ifølge Anne Jensen ramte de en bølge. En god én. De promoverede deres festival med hashtags, så folk på den måde også kunne dele deres billeder via hashtags. I 2013 var der delt 11.000 billeder fra festivalen under hashtagget #ns13, og i 2014 omkring 20.000 via #ns14.

Men der er kommet en ny dreng i klassen. nemlig Snapchat. Her fik NorthSide hurtigt 1.500 såkaldte venner, selv om det er meget lidt strategisk ført an. Der var ikke rigtig nogen virksomheder i Danmark, der havde prøvet det af på det tidspunkt. Der er stadig ikke mange, der bruger Snapchat, men en del eksperimenterer med det nu.

At styre flere platforme på én gang skaber nogle klare udfordringer.

»Det er helt klart tid. Helt klart – hvis man vil gøre det ordentligt og være til stede. Vi autoposter for eksempel ikke fra Facebook over til Twitter, så hvis man vil være autentisk til stede alle steder, så kræver det tid. Det næste er at være relevante hele året rundt. Derfor holder vi faktisk sommerferie for at give lidt ro og erkende, at vi ikke er relevante hele året rundt,« siger Anne Jensen.

Trods udfordringerne, virker det for NorthSide at være på flere sociale medier ad gangen.

»Man skal vide, hvad det kan, og hvad man vil. Det er meget svært at måle på, men det, vi kan bruge det til, er brandbuilding. Det er ikke primærsalg, men man skal give noget selv, og der mærker vi helt klart noget komme tilbage. Vi bruger stort set ikke penge på traditionel marketing. Investeringen i form af tid og ressourcer viser, at vi kan skære ned på det traditionelle marketingsbudget.«