Femern-forbindelse skal hjælpe IKEA med at vokse

Adm. direktør i IKEA Michael Stjernqvist melder sig noget overraskende ind i Femern-debatten. Han kalder broen for vital for den svenske møbelgigants rekruttering.

IKEAs adm. direktør, Michael Stjernqvist, håber, at den kommende Femernforbindelse kan tiltrække kvalificeret tysk arbejdskraft. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

En af Skandinaviens mest markante erhvervsstemmer kaster sig nu ind i debatten om Femern-forbindelsen.

Michael Stjernqvist, adm. direktør i IKEA – en af verdens største møbelproducenter med flere end 100.000 ansatte fordelt på snart 50 lande, kalder således den knap 18 kilometer lange forbindelse for »vital« og »afgørende« for den svenske møbelgigants fremtidige vækst.

»Sammen med højhastighedsbanen, som man planlægger i Sverige, er forbindelsen en forudsætning for, at vi kan fortsætte med at vokse,« siger direktøren til Berlingske Business under et besøg i København tidligere på ugen.

Sammen med en delegation på godt 15 mand gæstede Michael Stjernqvist mandag Femern A/S.

I en delegation, der mestendels bestod af svenske politikere fra Riksdagen og Region Skåne, skiller Michael Stjernqvist sig ud.

Først og fremmest på fysikken. Stjernqvist rager over to meter op i luften, han er bred over skuldrene og med et skandinav-blond hår på toppen som kronen på værket.

Men som den eneste i delegationen, der er troppet op for at blive opdateret om arbejdet med tunnelen mellem Lolland og Puttgarden, taler han på vegne af et svensk erhvervsliv, der er blevet stadig mere optaget af tunnelens potentiale.

Politisk er det en kendt sag, at Femern længe har været et populært argument hos f.eks. Socialdemokraterna i Sverige for at udbygge den svenske infrastruktur betragteligt.

Aktuelt forhandler svenskerne om milliardinvesteringer i de svenske jernbaner, og den socialdemokratiske gruppe i Riksdagen slår hårdt på tromme for yderligere investeringer, så Sverige kan blive gearet til den øgede trafik, som Femern-forbindelsen ventes at give.

En trafikprognose, der blev udarbejdet for Trafikministeriet tidligere i år, viste eksempelvis, at 90 procent af den godstrafik, der vil krydse broen, vil være transittrafik til og fra Sverige.

For Michael Stjernqvist handler det dog ikke kun om at kunne skære et par timer af transporttiden, når containere med Billy-reoler og Ivar-skabe skal fragtes med godstog ned til Tyskland. Femern-forbindelsen er først og fremmest interessant, fordi den vil tillade IKEA at rekruttere arbejdskraft fra Tyskland.

»Jeg har – siden jeg tiltrådte 1. september – været ganske aktiv i diskussionen om, hvordan man kan tilføre uddannede mennesker til vores virksomhed. Vi ligger i Älmhult, en lille by med 6.000 mennesker, og vi er 4.500 IKEA-medarbejdere. En god infrastruktur er enormt vigtig for os for at rekruttere de rigtige medarbejdere med de rigtige spidskompetencer,« fastslår han.

»Vi har 550 medarbejdere, der pendler til Älmhult med den samme tidsmæssige afstand, som det fremover vil tage at komme fra Hamborg til Älmhult, så det muliggør en fremtidig udvikling for os i Sydsverige, der er rigtig positiv,« siger Michael Stjernqvist.

Femern-forbindelsen har i det hele taget stået højt på dagsordenen i Sverige i år, hvor Transportudvalget i Riksdagen for nylig afviklede en workshop, der handlede om forbindelsens betydning for svensk erhvervsliv.

Som alle andre må svenskerne dog væbne sig med tålmodighed. Det seneste skøn, som Finansministeriet herhjemme står bag, vurderer, at sænketunnelen først står klar i 2026.