Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Men har selskaberne ikke nye og innovative midler klar, når patentet på deres blockbuster løber ud, brager de direkte ind i en dundrende økonomisk øretæve.
Medicinalselskabernes patenter er grundlæggende et udtryk for virksomhedernes vækstpotentiale og indtjeningsmuligheder. Fra 2008 til 2014 mistede de seks medicinalkæmper Pfizer, Sanofi, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Novartis og Takeda over 140 mia. kr. i omsætning på otte forskellige produkter på grund af patentudløb, viser en opgørelse fra Berlingske Research.
Herhjemme har især Lundbeck fået store stryg af patenthammeren. Lundbeck mistede i 2014 sit europæiske patent på antidepressivet Cipralex, der i mange år havde udgjort den absolutte hjørnesten i selskabets omsætning. Selskabet mistede det tilsvarende patent i USA allerede i 2012. Lundbeck skal nu forsøge at erstatte de manglende milliardindtægter med nye midler.
De seneste års store patenttæv er en af hovedårsagerne til, at Lundbeck-topchef Kåre Schultz i august lancerede en større restruktureringsplan i Valby-virksomheden, der skal reducere selskabets omkostninger med tre mia. kr. med fuld effekt i 2017.