Fem medietrends der fik fart i 2014

2014 blev et begivenhedsrigt medieår, hvor en række spektakulære enkeltsager vandt opmærksomhed.

Tænk bare på Se og Hør-skandalen, filmen »Ekstra Bladet uden for citat«, DRs Eurovision-satsning og den kollektive nedsmeltning i Odense, hvor medierne for tidligt dømte Lars Løkke ude af dansk politik. Men bag de mange enkeltsager oplevede vi samtidig, hvordan de forretningsmæssige og økonomiske strukturer på mediemarkedet forandrer sig. Lad os se på fem vigtige tendenser i mediebranchen sidste år.

1. Magasiner jagtede nye forretninger

Hvor internettet nu i ti år har presset avishusene, har tabletten de seneste år presset magasinerne. 2014 blev året, hvor magasinbranchen så udfordringerne i øjnene. Printoplagene for ugeblade og magasiner faldt, og digitale konkurrenter som svenske Readly pressede sig på. Magasinerne må på jagt efter nye forretningsområder enten i det digitale medielandskab eller helt andre steder. Således er Aller Media med en ny strategi kaldet »Safari« allerede gået på jagt efter nye forretninger med Nyhavn Rejser som første bytte.

2. Streaming-TV i fremmarch

Streaming-TV fik for alvor tag i danskerne og begyndte at ændre seernes TV-vaner. Antallet af minutter brugt på traditionel flow-TV er faldende, og hvert fjerde TV-minut i Danmark bliver nu streamet. Alene Netflix vurderes til at have mellem 400.000 og 500.000 danske abonnenter, og YouTube er samtidig populær. På den korte bane er det traditionelle TV-marked måske ikke truet, men både dyre TV-pakker og DRs licens kan få sværere og sværere ved at finde sin berettigelse.

3. Abonnements-buketter

Lanceringen af Telmore Play, der samler et mobilabonnement med en række indholdsleverandører, var ubetinget en bemærkelsesværdig begivenhed og et eksempel på noget, vi kommer til at se mere til frem over: Salgsmæssige og indholdsmæssige samarbejder på tværs af brancher og medietyper. Antallet af digitale abonnementsmuligheder eksploderer i disse år, men der er grænser for, hvor mange tjenester vi som forbrugere kan forholde os til. Derfor giver det mening at samle flere tjenester i ét abonnement, som vi også for nyligt så det i et samarbejde mellem Politiken og Egmont, der nu tilbyder et fælles abonnement med avis og magasiner.

4. Giganternes indtog

De tre store teknologi-giganter, Google, Apple og Amazon, fylder endnu ikke alverden i vores bevidsthed, når det gælder streaming og medieindhold. I USA har de derimod for alvor bevæget sig ind på mediemarkedet, og der er ingen tvivl om, at salg af digitalt indhold bliver et stadig vigtigere forretningsområde for alle tre. Amazon har streamingtjenester inden for både bøger, musik og film. Google er med egen musiktjeneste og ikke mindst med ejerskabet af YouTube på vej i samme retning. Mon 2015 bliver året, hvor giganterne for alvor indtager Danmark?

5. Nej tak til reklamer

Den hastige digitale transformation kræver, at annoncørerne finder nye, spændende annonceformater, men meget tyder på, at det går den forkerte vej. Mediebrugerne irriteres i stigende omfang af reklamer, og det har fået flere og flere medier til at spekulere i, om man ligefrem kan få brugerne til at betale for at slippe for reklamer. Google lancerede i 2014 en funktion, der fjerner reklamer online, og musiktjenesten Spotify har bygget sin forretning op om en reklamefri tjeneste. Udviklingen bør give panderynker i annoncørverdenen.

2014 blev på alle måder et både spændende og tankevækkende medieår. Der er bestemt ikke grund til at tro, at 2015 bliver mindre interessant. Godt nyt medieår!