Fejl i Danske Banks 'gule' kampagne

Danske Bank skrev på dens hjemmeside, at en undersøgelse kårede dem til landets billigste bank for lejere og tredjebilligste for ejere. Undersøgelsen dækker dog kun over de 25 største banker. (Opdateret kl. 16:38)

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er rigtigt, at Danske Bank er billigste bank for lejere og den tredjebilligste for ejere.

I hvert fald i den undersøgelse fra Forbrugerrådets blad Tænk Penge, som Danske Bank citerer på dens hjemmeside. Problemet er bare, at bladet kun har sammenlignet landets 25 største banker, skriver Epn.dk.

Dansk Bank havde ellers været i dialog med Forbrugerrådet om den præcise formulering, men på en eller anden måde er det gået galt alligevel.

”Vores marketingsmedarbejder har ikke godkendt og ville heller ikke kunne godkende den formulering, for den er simpelthen ikke korrekt,” siger chefredaktør Lis Hornø fra Tænk Penge.

Danske Bank retter fejl

Chefredaktøren er dog overbevist om, at fejlen i den storstilede kampagne, der blandt andet har farvet bankens logo 'discount-gul' på filialer landet over, ikke er bevidst.

"Jeg kan ikke forestille sig, at når Danske Bank går ud og laver en så stor kampagne, med vilje har ønsket at bringe forkerte oplysninger. Der må simpelthen være tale om en fodfejl," siger Lis Hornø.

Hos Danske Bank beklager man miseren. Banken har nu rettet fejlen på bankens hjemmeside.

"Vi beklager selvfølgelig, at vi har lavet den fejl, både overfor Forbrugerrådet og dem der må have set det på vores hjemmeside," siger Danske Banks underdirektør Jonas Torp til Epn.dk.