Fedt dig til store julegaver

Pravda og søsterselskabet Pravda Digital står bag Bilka.dk’s store online julekampagne under overskriften ”Jeg er artig”. Budskabet er klart: Alle kneb gælder i jagten på større julegaver.

Bilka ved Fields. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk Supermarkeds ambitiøse onlinesatsning Bilka.dk er lige nu aktuel med en julekampagne, der med et humoristisk glimt i øjet kaster de yndige nissepiger, guirlanderne og kræmmerhusene til side til fordel for det, det i bund og grund handler om – nemlig store julegaver. Det skriver markedsforing.dk.

Det er det aarhusianske bureau Pravda og søsteren Pravda Digital, der står bag alt fra kampagneplot over filmproduktion til opbygning af kampagnesite og budskaber som fx ”Få mest ud af julen – og dem du holder af” og ”Hvad du deler, skal du få”.

På kampagnesitet jegerartig.dk, som er integreret med hovedsitet Bilka.dk, kan alle gå ind og oprette deres egen ønskeseddel ved at udvælge varer fra sortimentet.

Ved hjælp af integration fra kundens Facebook-profil skabes en online ønskeseddel-film, hvor den enkelte kunde spiller ”hovedrollen” og iscenesættes som en sand julehelt – et ægte dydsmønster, der ikke fortjener andet end det bedste i julen (læs: større julegaver).

Filmen deles herefter nemt via de sociale medier, og på den måde skulle det altså blive muligt at fedte sig til en mere indbringende julegavehøst fra venner og familie.

For E-handelschef Hannu Vangsgaard fra Bilka er kampagnen et perfekt eksempel på positioneringen af bilka.dk som en progressiv spiller på e-handelsmarkedet:

- Kampagnen understreger vores ambition om at være en modig onlineshop, der gerne vil møde kunderne med noget på hjerte og et glimt i øjet. Op til jul, hvor der er ekstra meget onlinehandel, er det vigtigt at være en aktiv del af kundernes juleforberedelser, men vi skal være synlige på den rigtige måde, siger han.

Underforstået, at intet i verden er nemmere end at lave generisk julekommunikation, hvor stearinlys-hygge og søde julepiger skal sælge produkterne, men så er det netop også nemt at drukne i mængden af tilbudsaviser og tv- spots.

- Derfor har vi været meget mere interesseret i at involvere vores kunder på en spidsfindig og viral måde, og det rummer Pravdas kampagneidé til fulde. Dybest set er det ikke svært at være viral, men udfordringen er at være viral på en måde, der er forankret i konkrete produkter – og det er den helt store styrke ved denne kampagne, siger Hannu Vangsgaard.

Det er aldrig for tidligt at går i gang – så værs’go’ at fedte dig til større julegaver på www.jegerartig.dk

Og der hører en film til.