Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
De fleste danskere husker formentlig den tidligere landsholdsspiller John ”Faxe” Jensens spontane udbrud, ”Jeg ramte den lige i røven”, da Danmark havde vundet fodbold-EM i Sverige 1992 – blandt andet takket være en scoring af samme John ”Faxe” Jensen.
I dag - godt 20 år senere - er det ikke ”Faxe” Jensen, men derimod Faxe Kondi, der med god samvittighed kan hævde meget præcist at have ramt det mål, de sigtede efter.
Faxe Kondis ”Spark Bold”-app, som blev lanceret sidste sommer, har nemlig siden da trukket både top-of-mind kendskab i den unge målgruppe, præference, social media-engagement og salg i den helt rigtige retning: Opad.
For at få fat i målgruppen drenge/mænd mellem 15 og 30 år - de ”nye” og forhåbentlig kommende Faxe Kondi-drikkere – havde Faxe Kondi allerede et par år tidligere sat gang i en ny brandingstrategi.
Strategien foldede sig første gang ud i 2010 med kampagne-eventen ”Fra Skagen til København – Danmarks længste fodboldstafet”.
Men i 2012 skulle konceptet aktiveres med et nyt twist og på nye mediaplatforme – stadig med bolden i centrum - og det blev til app’en ”Spark Bold”, som benyttede sig af blandt andet augmented reality, geo-tracking og integration med Facebook.
Og efterfølgende målinger har vist, at kampagnen ramte målgruppen spot-on Dertil kommer, at der er sket et markant løft i antallet af Facebook-fans - og markedsandelen i værdi er øget med fire procent i 2012 i forhold til 2011.
DDB er ophavsmænd til idé, koncept og kampagne for Spark Bold, mens Mindshare har haft ansvaret for Facebookaktivering og –integration og for produktion af app’en i samarbejde med Nodes.