Farverne giver panderynker for Chr. Hansen

Der var ikke meget festfyrværkeri over størstedelen af Chr. Hansens regnskab for første kvartal, men særligt en af virksomhedens divisioner var farveløs læsning for investorerne.

ARKIVFOTO 2013 af Cees de Jong, CEO Chr. Hansen- - Se RB 23/10 2013 08.44. Chr. Hansen tjener godt på kosttilskud og enzymer. Den danske ingredienskoncern får milliardoverskud. (Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Afdelingen Natural Colors levede nemlig hverken op til analytikerne eller selskabet egne forhåbninger.

- Farveafdelingen fortsætter med at præstere dårligere end vores ambitioner. 4 pct. organisk vækst sammenlignet med sidste år er ikke tilstrækkeligt, erkender administrerende direktør Cees de Jong på en telekonference.

Analytikere adspurgt af SME Direkt havde ventet en organisk vækst på 7,5 pct. i afdelingen mod sidste års tilbagegang på 4,0 pct. Væksten var den klart svageste blandt Chr. Hansens afdelinger.

- Vi fortsætter med at fokusere på, at få Natural Colors tilbage til et højere vækstniveau, og vi venter at se forbedringer i årets løb, så vi kan levere på forventningen om et vækstmål mellem 5 og 10 pct., forsikrer Cees de Jong.

Han fortæller, at selskabet har tabt nogle kunder i Mellemøsten og Asien, og samtidig er væksten dæmpet af, at det amerikanske marked fortsat er tøvende i forhold til at udskifte syntetiske farvestoffer med naturlige.

- Det er en problemstilling, vi har kæmpet med de sidste par år. Vi arbejder på at skabe opmærksomhed omkring fordelene ved at bruge naturlige farver. Vi ser positive tendenser, men konverteringen er som sådan ikke kommet i gang, uddyber selskabets finansdirektør Klaus Pedersen.

Han mener, at presset fra de amerikanske forbrugere i stigende grad er til stede, men virksomhederne skal også ønske at skifte til de dyrere naturlige farvestoffer.

Heller ikke i Kina går udviklingen som ønsket.

- Her ser vi stadigvæk lav vækst i forhold til, hvad vi mener, at vi kan og skal præstere. I Kina ser vi en styrket pipeline, men vi mangler at se det føre til salgsvækst, siger Klaus Pedersen, der på telekonferencen tilføjer, at højere råvarepriserne sætter afdelingens driftsmargin under pres.

Chr. Hansen har blandt andet foretaget en omorganisering af salgsafdelingen for at adressere udfordringerne på farveområdet, men den nye afdeling er først sat i værk i det nyligt afsluttede første kvartal.

Omsætningen i farveafdelingen udgjorde 37,9 mio. euro og det primære driftsresultat (EBIT) 2,8 mio. euro. Til sammenligning var der ifølge SME Direkt ventet en omsætning på 40 mio. euro og et driftsresultat på 5 mio. euro i divisionen.