Farvel til trut-tøserne...

...men ikke fanfaren. Et lille bureau har hjulpet Dansk Reklame Film med nye vignetter, hvor ”almindelige” biografgængere synger, nynner og fløjter den klassiske reklame-fanfare i stedet for trompet-pigerne.

Dansk Reklame Film har fået ny visuel identitet. Trompetpigerne er væk, og biografgængerne bliver i stedet mødt af ”almindelige” biografgængere, der synger, fløjter og nynner den klassiske danske trompetpige-fanfare. Fold sammen
Læs mere
Foto: DANSK REKLAME FILM

Dansk Reklame Film har strammet den visuelle identitet op.

Væk er det røde 3D-look i logoet, der er erstattet af et sort et af slagsen.

Det visuelle koncept – der lanceres i dag i Danmark og Norge – tager stadig afsæt i de efterhånden klassiske trompetpiger, der siden 1957 har blæst en fanfare for reklamer i biografen, men "i et mere tidsvarende udtryk", som det lyder fra Dansk Reklame Film.

Identiteten er fra i dag synlig på Dansk Reklame Films hjemmeside og i deres grafiske materiale. Det skriver Markedsføring.dk.

Nyt logo Fold sammen
Læs mere

Det norske søsterselskab Media Direct Norge vil få samme visuelle profil, hvilket er en konsekvens af, at selskabet fik en samlet nordisk ledelse i 2015.

Begge selskaber er ejet af Egmont-selskabet Nordisk Film.

Boye & Spellerberg står bag

De omtalte trompetpiger vendte efter nogle års fravær tilbage i Dansk Reklame Films logo i 2004 med kreativ assistance fra Advance. I 2011 måtte de tre veldrejede piger gennemgå en makeover, da We Love People assisterede.

Gammelt logo. Fold sammen
Læs mere

Denne gang er det Boye & Spellerberg, der har hjulpet Dansk Reklame Film, og man ser mest tydeligt deres aftryk i de nye vignetter, der afspilles før og efter reklameblokken i biograferne.

Her er trompetpigerne væk, og biografgængerne bliver i stedet mødt af ”almindelige” biografgængere, der synger, fløjter og nynner den klassiske danske trompetpige-fanfare.

Det er i øvrigt ikke første gang, at trompet-pigerne forsvinder fra biograferne.

Det skete også i 1985, hvor Dansk Biograf Reklame og Gutenberghus Reklame Film fusionerede og blev til Dansk Reklame Film. I midten af halvfemserne vendte de tilbage.

- Ved at lade danskerne fortolke fanfaren frit efter hukommelsen bliver mediet sit eget bevis på, at biografreklame virker. Den dimension satte vi os for at få med, da vi blev bedt om at udvikle nye vignetter. Annoncører går jo også i biografen, siger kreativ direktør Peter Boye fra Boye & Spellerberg. Det skriver Markedsføring.dk.

Køb dig ind i vignetten

Hos Dansk Reklame Film er Theis Hector, direktør, ikke i tvivl om, at det er en stærk tradition og et stærkt ikon, som skal videreføres i biografen.

- Trompetfanfaren fra 1957 er ikonisk. Den vil vi både værne om og udvikle videre til glæde for de mange biografgængere, siger han.

Han fortæller, at når universet er blevet etableret, så skal formatet udnyttes kommercielt.

Det skal ske ved at lade både skuespillere fra aktuelle kommende film eller karakterer fra annoncørernes reklameuniverser optræde i vignetterne.

- På den måde bygger vi en fin bro mellem de almindelige biografgæster, skuespillere og vores annoncørers reklameuniverser, som alle kan optræde som åbning og afslutning på reklamerne, slutter Theis Hector.