Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
USA: Ved stiftelsen for 62 år siden var Playboy pioneren blandt amerikanske mandeblade. Siden har udgiver Hugh Hefner bygget et imperium baseret på storbarmede, nøgne piger, men nu er det slut. I hvert fald i selve bladet.
Når Playboy til marts næste år udkommer efter et omfattende redesign er det uden afklædte kvinder på siderne. Magasinets oplag er nede på 800.000 - mod syv millioner, da det gik bedst i 1970erne - og ledelsen erkender, at man ikke kan konkurrere med nettet om nøgenhed.
»I dag er du kun et klik væk fra enhver tænkelig form for sex, helt gratis. Det er bare så passé på nuværende tidspunkt,« siger administrerende direktør Scott Flanders til New York Times.
Hugh Hefner har godkendt beslutningen, der betyder, at kvinderne i bladet fremover vil være tildækkede på kroppens intime steder. Playboy vil også ændre noget af sit redaktionelle fokus og blandt andet begynde at skrive mere om spiritus, mens man styrker traditionen med undersøgende journalistik.
Målet er at fastholde og tiltrække kernelæseren: Den veluddannede mand i storbyen, der rent faktisk læser bladet på grund af artiklerne.
Playboy-magasinets amerikanske udgave kører med et solidt underskud, men koncernen er yderst profitabel. Derfor fastholder man bladet som en slags reklame for de mange andre produkter, Playboy sælger.
Chefredaktør Cory Jones erkender, at han kommer til at savne de nøgne modeller.
»Den 12-årige mig er meget skuffet over den nuværende mig. Men det er det rigtige at gøre,« siger han til New York Times.