Farvel til det flashy logo?

Tiden hvor tasken eller trøjen skulle have et stort logo er forbi – der er flere penge i de anonyme produkter, lyder meldingen fra modehusene.

Står det til modehusene, er de vældig tydelige logoer på mærketaskerne på vej væk i en fart. Diskret luksus er det, kunderne nu vil have. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pascal Rossignol
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hotelarvingen Paris Hilton gjorde det. Det samme gjorde tidligere Spice Girl Victoria Beckham og et utal af andre kendisser.

Gik med tasker, sko og tøj, der var klistret godt og grundigt ind i logoer fra det modehus, produktet var fra. Men det er slut nu.

Læs også: Nu kommer Marc Jacobs - i størrelse 48

Med finanskrisen er det blevet in at være ydmyg, og derfor er de store, flashy logoer helt yt. Og det kan modehusene skrive under på med et enkelt blik i kasseapparatet.

Færre logoer = større indtjening

Således har modehuset Gucci, som ellers har været kendt for sit store signatur-G på de fleste produkter i den seneste kollektion skruet kraftigt ned for logoerne, og det har betydet en større indtjening.

Læs også: Dansk modehus vil generobre udlandet

”Vores selskaber bruger færre logoer og går efter den mere diskrete luksus. Det er et spørgsmål om at ændre vores produktlinjer meget hurtigt til denne nye opfattelse af luksus, en luksus der er mere diskret og sofistikereret – hvilket netop er det vi gør,” siger Francois-Henri Pinault, topchef i PPR-gruppen, der foruden Gucci også tæller modehuset Yves Saint Laurent til The Telegraph.

Guccis farvel til logoer bliver underbygget af en ny undersøgelse fra University of Southern California, der viser at de rigtig købestærke forbrugere foretrækker den mere diskrete branding.

Asiater vil beholde logoer


Der er dog et stort men for modehusene, før de går i gang med at hive logoet af produkter: Det er kun de vestlige forbrugere, der har det sådan. De asiatiske og især kinesiske forbrugere, der udgør en stadig voksende andel af det købedygtige publikum for de dyre brands, har det helt omvendt.

Læs også: Rigmænd redder Le Monde

De er en ny generation, hvad angår indkøb af dyre modeprodukter, og de holder stadig af produkter med tydelige logoer.