Farvehandlere vil børsnoteres

Den frivillige kæde af farvehandlere Colorama vil børsnoteres. Men først skal de blive den største kæde i Danmark, ekspandere til hele Norden og finde en kapitalstærk medinvestor udefra.

Niels Jørgen Madsen, direktør for Colorama, satser på, at det er muligt at øge salget med 50 procent i Danmark over de næste to-tre år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Jørgensen
Mens salget af materialistkæden Matas har fået en række frivillige butikskæder til at kaste håndklædet i ringen og sætte sig selv til salg, er der nu også nogle kæder, der i stedet tager håndklædet i egen hånd.

En af disse er kæden af farvehandlere Colorama. De søger aggressiv vækst og en børsnotering inden 2009. Inden for de næste to-tre år skal omsætningen vokse med 50 pct. alene i Danmark. Det vil gøre kæden til den største farvehandlerkæde i Danmark.

»Efter den første begejstring over salget af Dias og Matas har lagt sig, taler man nu om, at det må være muligt at gøre det selv. Hvis det virkeligt er muligt at lave sådan en værdi-tilvækst, hvorfor så ikke gøre det selv?« siger adm. direktør Niels Jørgen Madsen.

I dag er Flügger den største med et salg på 494 mio. kr. sidste år, mens Colorama, der netop har skiftet butiksfacaderne fra det tidligere navn Farvebasen, omsatte for 350 mio. kr.

»Vi har givet os selv to-tre år til at øge salget med 50 pct. alene i Danmark. Det vil klart betyde, at vi vil blive markedsleder herhjemme,« siger Niels Jørgen Madsen.

Tæller på knapper
Derudover har kæden ambitioner om at ekspandere til udlandet ved at gå sammen med andre frivillige kæder. Kæden er allerede lagt sammen med den svenske kæde Färgtema og Spektrum.

Nu forventes en aftale også at komme på plads med den norske kæde Farverike og en kæde i Finland, som Colorama endnu ikke ønsker at afsløre navnet på.

Denne sammenlægning vil betyde yderligere vækst på 50 pct., oplyser Niels Jørgen Madsen.

Sammenlægning af de to frivillige kæder koster ikke, men det gør den hjemlige ekspansion og en børsnotering til gengæld.

Derfor søger Colorama en ekstern kapitalindsprøjtning. De har allerede forhandlinger i gang med tre nordiske kapitalfonde. De nye investorer vil kunne købe op til 49,9 pct. af ejerandelen i kæden, der er ved at blive omlagt til et aktieselskab.

»Vi går bare og tæller på knapper lige nu for at se, hvad der er mest attraktivt for os. Det har dels noget at gøre med kolde kontanter, dels om de kan tilføre os viden og ekspertise, som vi ikke selv har,« siger Niels Jørgen Madsen.

Han regner med et kapitalindskud på mellem 30-65 mio. kr., hvis omkring 10 til 20 pct. af aktierne sælges.

»Vi vil have det bedste fra begge verdener – butiksindehaverne skal også have indflydelse på, hvad der foregår. Derfor vil der ikke være tale om, at de får over 50 pct. af aktierne,« siger han.

For at kunne skabe et overblik over kædens værdi er Colorama er i fuld færd med at indføre et nyt fælles it-system og strømline forholdet til leverandørerne.