Fars dreng med egen karriere

Mediemogulen Rupert Murdoch har udpeget sin bare 34-årige yngste søn James til at løfte arven i det globale medieimperium News Corp. Men det er ikke så meget nepotisme, som det er sund forretningssans. Født 13. december 197

Ja. Efternavnet har hjulpet gevaldigt, og sandheden er, at James nok ikke ligefrem stod bagerst i køen, da Rupert Murdoch skulle se sig om efter en arvtager.

Men når valget er faldet på den 34-årige James, er det ikke et udtryk for, at den 76-årige Rupert Murdoch, der er kendt for at være brutal i forretninger, har mistet grebet om, hvad der er bedst for News Corp og ham selv. Valget af James har ikke det mindste med hverken nepotisme eller blødsødenhed at gøre.

Det, der begyndte som en mildest talt skuffende mediekarriere for Murdochs yngste søn af første ægteskab, er nu endt med en succes, som farmand kun kan være stolt af.

Lovende så det ellers ikke ud, da James Murdoch som 15-årig fik sin første oplevelse med medieverdenen med et praktikophold på fars avis Sydney Daily Mirror. Som de fleste praktikanter havde han håbet på at skabe fede overskrifter, men formentlig ikke hos konkurrenten.

Her havde en vaks fotograf fanget Murdoch junior, der var faldet i søvn på en sofa under et pressemøde. Hvad far sagde til den brøler vides ikke med sikkerhed, men James valgte ikke just den åbenlyse vej ind i journalistikken for den unge rebel.

I stedet blev han færdig med sin skole i New York og begyndte at studere film og historie på Harvard. I fritiden gik det meste af tiden med at producere satiriske tegneseriestriber til studenterbladet og drømme om at lave noget andet.

I 1995 droppede James Murdoch sine studier og etablerede sammen med to venner pladeselskabet Rawkus Records, der specialiserer sig i rapmusik. Forretningstalentet måtte have skinnet igennem, for efter bare tre år blev pladeselskabet opkøbt af ingen andre end farmand.

Herefter var der ikke meget at gøre. Akkurat som Rupert Murdoch i sin tid var blevet lokket ind i sin fars aviskonglomerat, stod der News Corp på resten af James Murdochs karriere fra den dag.

Der var en periode hos Star TV i Kina, hvor han blandt andet trådte menneskerettighedsorganisationer over tæerne ved at tale dårligt om det forbudte Falun Gong.

Forfremmelse
Men det var først og fremmest i 2003, at han virkelig dukkede op på radaren hos medieanalytikere. Da gjorde far ham til administrerende chef for BskyB. Umiddelbart efter den meddelelse faldt aktierne i TV-selskabet. Det var de færreste, der mente, at den dengang bare 31-årige James Murdoch havde den pondus, der skulle til for at fastholde kabel-TV selskabets position på det konstant skiftende britiske marked. Nepotismen havde vundet over fornuften for Murdoch, mente mange. Men de kendte ikke den gamle ræv godt nok og heller ikke hans yngste søn.

Fire år senere er BskyB stærkere, end selskabet har været nogensinde før. I James Murdochs tid er omsætningen steget med 40 procent, 1,7 millioner flere kunder er strømmet til selskabet, og BskyB har udvidet butikken betragteligt til også at indbefatte internetforbindelser og telefoni.

Den virkelige svendeprøve for aspirerende mediemoguler bestod han, da han kom i karambolage med ingen mindre end Richard Branson og hans Virgin Media.

Først blokerede han en plan for Virgin om at fusionere med en af Storbritanniens største uafhængige TV-stationer ITV ved at åbne tegnebogen og købe en gigantisk aktieandel i ITV. Det er en handel, der stadig efterforskes af de britiske konkurrencemyndigheder, men uanset om BskyB får en bøde eller ej, har James Murdoch haft held til at forpurre handelen.

For at gnide ekstra salt i såret besluttede BskyB sig samtidig for at sætte gebyret gevaldigt op for Sky-kanaler for de kunder, der ser deres kabel-TV hos Virgin Media.

Richard Branson reagerede prompte ved at opsige abonnementet, men det skabte store problemer, fordi Sky var netop midt i at sende den populære serie »Lost« om overlevere efter et flystyrt på en øde ø. Virgins seere var frustrerede og rasende, og Murdoch fik hastefremstillet meterhøje vægreklamer, der meget direkte spillede på den britiske frase »Get Lost« og Virgin.

De dage, hvor James Murdoch var en blødsøden tegneserietegner og journalistpraktikant med søvnunderskud, er et fjernt minde, efterhånden som han viser sig at være præcis lige så skrupelløs og i stand til at træffe hurtige og brutale beslutninger som sin far.

Kometkarriere
Det er de egenskaber, James Murdoch tager med sig over i chefstillingen på News Corp. Her får han ansvaret for forretningerne i Europa, Asien og USA.

Det er en gigantisk stilling, der i flæng indbefatter filmselskabet 20th Century Fox, forlaget Harper Collins, Star TV i Kina, MySpace og de britiske aviser The Times, The Sun og News of The World.

Da Rupert Murdoch i sin tid blev tvunget til at overtage sin fars forretning i en ung alder, viste det sig at lægge grundstenen til et af verdens mest omfattende medieimperier. Hvad der var begyndt med at være en håndfuld regionale aviser i Australien er nu en global organisation med titusindvis af ansatte. Hvis James Murdoch beslutter sig for at gøre sin far kunsten efter, vil der om få år formentlig næsten ikke være en eneste lille plet tilbage på kloden, der ikke på en eller anden måde har forbindelse til News Corp.

the@berlingske.dk