Farligt at reducere IT til klude

Videnarbejdspladser på IT-området fosser ud af Danmark, og flere anpriser det som et udtryk for sund globalisering. Jeg selv siger: »Ved ikke«. Der spares penge. Der bødes på den skrigende mangel på IT-folk. Men udviklingen gør os ekstra sårbare.

Tegning: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
»Hvad der sker med IT nu, er det samme, der skete med tekstilindustrien, da syarbejdet blev lagt ud i lavtlønslande. Danmark klarer sig jo strålende på tekstilområdet, så der er ingen grund til at blive bekymret.«

Dette udsagn er ved at blive hverdagskost, men det er farligt, for der er flere helt afgørende forskelle. Vi kan for eksempel »fodre svin« med gode danske tøjdesignere, fordi der år efter år står tusindvis af dygtige mennesker i kø for at få de uddannelser. Vi havde i forvejen en stor, professionel tekstilindustri, og dertil kom, at det er relativt enkelt at udskifte arbejdskraften i selve produktionen.

Sådan er det ikke på IT-fronten, hvor det især er udviklingsopgaver, der lægges ud til lavtlønslande. Der er ikke logik i påstanden om, at danskere vinder ved at lade »rugbrødsarbejdet« udføre af højtuddannede i u-lande, mens vi selv står for det visionære og det strategiske.

Danmark har jo slet ikke nok af dem, der skal stå for det overordnede. Og ingen står i kø for at få den nødvendige uddannelsesmæssige baggrund.

Vi har en skrigende mangel på såkaldte IT-arkitekter, der tegner de overordnede streger, som sikrer, at konstruktionen kan bære. Vi har også alt for få dataloger, der kan nedbryde systemernes kompleksitet til håndterbare størrelser. Vi har for få, der kan skræve mellem IT og forretning, og for få projektledere.

I sidste uge lagde EU tal frem, der viser, at Danmark er det land i EU, der outsourcer allermest på IT-området, nemlig hele 76 procent. EU-gennemsnittet var på 44 procent. Tallene belyser ikke outsourcing fordelt på indland og udland, men hos Dansk Erhverv, der favner brancheforeninger inden for især handel og rådgivning, lød reaktionen således:

»Nye EU-tal viser, at Danmark er helt i front, når det gælder outsourcing af IT-funktioner. Det er glædeligt, for det peger på, at vi har taget globaliseringen til os.«

Organisationen roser erhvervslivet for at have »bevæget sig højere op i værdikæden« - for at overlade mere af »rugbrøds-arbejdet til udenlandske underleverandører«. Dog ytres også bekymring for den store mangel på IT-kyndige herhjemme.

Fem dataloger til prisen for en
Man kan i Indien, Bangladesh, Kina, Ukraine og mange andre steder købe tre til fem dataloger til samme pris, som et af de alt for sjældne danske eksemplarer koster. Men alle, der har outsourcet til disse lande, kan også fortælle om stigende priser og ganske store ekstraomkostninger ved at lede, styre og kontrollere i de anderledes kulturer.

Læg oveni de erfaringer, der er høstet også ved outsourcing inden for landets grænser. Opbygges ikke en meget kyndig IT-organisation »in house«, sakker man let bagud, men hvordan får man tilstrækkelig kritisk masse internt til, at det også bliver et interessant nok miljø? Og hvordan får man hele fødelinjen af fremtidens chefer, projektledere og »trouble-shootere«?

Outsourcing kan desuden hæmme hele processen med hurtig tilpasning af IT-støtten til ændringer i virksomhedens konkurrenceevne, og derfor ses en stigning i delvis insourcing. Enkelte virksomheder tager det hele tilbage, men dem venter der et sandt helvede. Det handler jo ikke blot om at udskifte »en syerske med en anden«. Det er også en overmåde kompleks operation. EU-undersøgelsen viser, at Danmark er i førerfeltet, når det gælder problemer med at få besat ledige IT-stillinger.

Organisationen IT-Branchen fortæller, at der p.t. er omkring 5.000 ubesatte stillinger herhjemme, og alligevel har danske virksomheder allerede outsourcet flere tusinde IT-stillinger til udlandet - PBS, Danske Bank, Celenia Software, Nykredit, Nordea, Traen, Saxo Bank, Danfoss og mange, mange andre.

Listen bliver længere dag for dag, også takket være millionstøtte fra Udenrigsministeriets Danida. I november rejste således ti danske virksomheder med Danida til Nicaragua for at finde gode IT-partnere. I februar går rejsen til Bangladesh, som også var målet i 2004. Næste mål er Ægypten og Vietnam.

Ender det med "bryllup" får danskerne betalt næsten alle rejseudgifter, og partneren får udviklingsstøtte, også i form af dansk konsulenthjælp. Men er det mon ren win-win?

Herhjemme kan vi så glæde os over, at der lige nu søsættes store millionkampagner, der skal motivere de unge til at interessere sig for de hårde fag. Bag initiativerne står IT-Branchen, ministerier, Dansk Industri, Ingeniørforeningen med flere. Men det varer altså minimum fem år, inden vi ser udbyttet - hvis det kommer.

Advarselslamperne er allerede begyndt at lyse for den danske økonomi. Hvor godt rustet er vi egentlig til en afmatning? IT bliver jo den kritiske faktor, når der skal reduceres omkostninger og skabes mere fristende produkter. Skal vi sætte ekstra turbo på eksporten af IT-arbejdspladserne?

Giv gerne et svar på Dorte Tofts blog bizzen.blogs.business.dk.