Familievirksomheder investerer socialt

Felicitas von Peter har viet sin karriere til at forbinde investorer med de helt rigtige projekter, så midlerne kan være med til at løse verdens problemer så effektivt som muligt. Hun oplever, at sociale investeringer især tiltaler familievirksomheder verden over.

31BUSPix-Felicitas-vin-Pete.jpg
Hollandske Felicitas von Peter står for investeringsdelen af INDEX-award. Hun vil koble investorer med designideer, som kan redde verden. Foto: Asger Ladefoged
Læs mere
Fold sammen

Tyske Felicitas von Peter betragter velgørenhed og forretning som to uadskillelige ting. Det ene kan ikke eksistere uden det andet. Hun er grundlægger og partner af Active Philanthropy, en tysk uafhængig organisation, som hjælper velgørenhed og benhård business med at finde sammen i et lykkeligt ægteskab.

»Verdens problemer er altid større end den mængde penge, vi har til at løse dem. Filantropi er ikke nok. Vi hjælper investorer med at finde ud af, hvor de kan få mest ud af deres midler. Vi er som en søgemaskine for effektive løsninger,« siger Felicitas von Peter.

De seneste ti år har Active Philanthropy arbejdet med familieejede virksomheder, og Felicitas von Peter ser en klar tendens hos netop denne type virksomheder over hele verden.

»Innovationen kommer fra familievirksomheder. De har stærke værdier, som de bruger både til at drive deres virksomhed og familie. Det ligger i deres DNA. De har ikke bare en god sans for langsigtet forretning, men de føler også et behov for at skabe bredere udsigter og engagere sig i samfundet,« siger hun.

Modsat andre investorer går familievirksomheder ikke nødvendigvis efter et hurtigt afkast. Derfor passer de godt til sociale investeringer, der handler om langsigtede løsninger på langsigtede problemer. Med de klimaforandringer og sociale problemer verden oplever i disse år, tror Felicitas von Peter på, at sociale investeringer vil blive en større trend.

»Det ville ikke overraske mig, hvis familievirksomheder bliver dem, som så det først,« siger hun. Med entreprenørblod i årerne er det især familievirksomhedernes yngre generationer, som interesserer sig for sociale investeringer ifølge von Peter.