Familievirksomheder er bedre til at tjene penge

Familieejede virksomheder beskæftiger 60 procent af alle privatansatte og tjener flere penge end andre typer af selskaber.

60 procent af alle medarbejdere i den private sektor er ansat i selskaber, hvor familien bestemmer og skaber næsten halvdelen af omsætningen i erhvervslivet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Grundfos
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Familieejede virksomheder er helt afgørende for dansk økonomi og langt bedre til at tjene penge end selskaber med andre ejerformer. De har samtidig klaret sig bedre gennem krisen og bidrager dermed i høj grad til den skrantende vækst herhjemme, skriver Jyllands-Posten.

60 procent af alle medarbejdere i den private sektor er ansat i selskaber, hvor familien bestemmer og skaber næsten halvdelen af omsætningen i erhvervslivet.

»Familievirksomheder leverer et afgørende bidrag til det danske samfund, selvom de ofte er oversete,« siger professor ved managementskolen Insead i Fontainebleau i Frankrig. Morten Bennedsen, der er en af hovedmændene bag en omfattende rapport, som for første gang kortlægger de familieejede virksomheders betydning for Danmark.

Familieejede virksomheder er næsten dobbelt så gode til at skabe overskud end andre typer virksomheder.

»De har ofte mindre gæld og tænker mere langsigtet. Det har medvirket til at bringe dem bedre gennem kriseårene,« siger Morten Bennedsen, der fremhæver, at de bedste familievirksomheder har stærke værdier, fasttømrede netværk og solid økonomi. Ofte kan denne cocktail ikke kopieres af andre virksomhedstyper.

Hos Dansk Erhverv påpeger man, at selskaber ofte viser større stabilitet, når ejeren bestemmer.

»Familien har hånden på kogepladen, så resultaterne har direkte effekt på deres egen økonomi. De kan træffe hurtige og konsekvente beslutninger og behøver ikke tage kortsigtede hensyn til eksempelvis aktiemarkedet,« siger markedschef Søren Friis Larsen til Jyllands-Posten.