Faldende billetpriser og tomme sæder: SAS fortsætter nedturen

Faldende billetpriser og tomme sæder er en dårlig kombination for ethvert flyselskab. Andet kvartal af 2016 efterlader SAS med et resultat på 127 millioner.

Foto: Jens Thaysen

Nedturen fortsætter for SAS, der må notere sig et væsentlig fald i omsætningen i årets andet kvartal. Resultatet ender på 127 millioner svenske kroner før skat.

Omsætningen ender på 8,9 milliarder mod 9,4 milliarder i samme kvartal sidste år. SAS kalder resultatet for »utilfredstillende«.

»Vi har afsluttet et andet kvartal med et utilfredstillende resultat,« konstaterer Rickard Gustafson, øverste chef i SAS.

Det er blandt andet den øgede konkurrence på billetpriser, negative valutafald og vedligeholdelsesomkostninger, der er forklaringerne på nedturen. Derudover har selskabet fortsat mange tomme sæder.

De senere år har SAS iværksat en række omfattende spareprogrammerne, men tilsyneladende høster man ikke nok frugter fra de opslidende øvelser. Tidligere var forventningen, at sparetiltagene ville efterlade selskabet med en positiv effekt i størrelsen af en milliard svenske kroner, men den seneste melding er, at det blot vil bidrage med 700 millioner.

»Forbedringerne modsvarer ikke vores høje ambitioner,« skriver SAS i regnskabet.

Samtidig har man valgt at udsætte en række af sparetiltagene til 2018 for at forhindre, at man går på kompromis med kvaliteten, skriver flyselskabet.

Tidligere på ugen kunne SAS ellers melde om en fremgang på passagersiden - en stigning på 6,6, procent i maj sammenlignet med året før - men indtjeningen pr. passager, den såkaldte yield, falder.

»Efterspørgslen på det skandinaviske marked øges, men på grund af øget kapacitet og lavere brændstofpriser er SAS' yield faldet mere end forventet. Markedsudviklingen viser derfor nødvendigheden af fortsat at effektivisere SAS for at bevare vores konkurrencekraft,« sagde Rickard Gustafson ved den lejlighed.

Selskabet opererer med en belægningsprocent på omkring 75 procent.