Falcon Social fortsætter himmelflugt med trecifret millionindskud

Den fremstormende iværksættervirksomhed Falcon Social fortsætter sin himmelfart med en investeringsrunde på 112 mio. kr. Pengene skal blandt andet bruges på at bygge rede i Tyskland og USA.

Foto: Mathias Bojesen. Ulrik Bo Larsen er stifter og direktør af Falcon Social. Virksomheden arbejder med at hjælpe andre selskaber med at være til stede på sociale medier og er vokset eksplosivt på bare et par år. Fotograferet på deres kontor i Købmagergade København mandag den 23. marts 2015.
Læs mere
Fold sammen

Siden den danske iværksættervirksomhed Falcon Social for alvor blev flyveklar, er det gået stærkt. Rigtig stærkt.

Fra 2010 til 2012 udklækkede Falcon Social sin serverbaserede softwareløsning, som hjælper assisterer virksomheder i at overvåge og begå sig på sociale medier.

Det har de seneste to år sendt virksomheden til vejrs. Kunderne er strømmet til og vækstkurven har været stejl. Alene sidste år firdoblede Falcon Social sine indtægter.

En sådan vækst vækker opsigt. Derfor kunne Falcon Social tirsdag klokken 14 dansk tid løfte sløret for et nyt kapitalindskud på intet mindre end 15 mio. euro. Altså omkring 112 mio. danske kroner.

Pengene kommer primært fra hollandske Prime Ventures, men også fra tyske Target Partners og danske NorthCap Partners.

Både Target Partners og NorthCap Partners har tidligere investeret tilsammen 53 mio. kroner i Falcon Social, som med den nye investeringsrunde samlet har rejst 165 mio. kroner i venturekapital på tre år.

Især det seneste beløb vækker stolthed hos stifter og administrerende direktør hos Falcon Social, Ulrik Bo Larsen.

»Det føles fantastisk. Det er en cadeau og blåstempling af alt det, vi har lavet den sidste tid. Man kan sige, at det er et startnummer til det næste løb, hvor både præmierne og konkurrencen er endnu større. Det giver os en mulighed for at spille i en anden liga end tidligere, og det glæder vi os utroligt meget til,« siger han.

Falcon Socials produkt har i øjeblikket mere end 10.000 brugere hos over 400 virksomheder, der tæller aktører som Coca Cola, Carlsberg, Jaguar og WWF. De er alle en del af de mange virksomheder, som i disse år forsøger at lære at benytte sig af sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, der på få år er blevet en central del af kundernes bevidsthed.

Med vinden i ryggen er Falcon Socials medarbejderstab på to år svulmet fra 16 til 180 ansatte fra 38 nationaliteter. De fleste er fordelt på virksomhedens tre etager på Købmagergade i Indre By i København, men siden 2014 har der ligeledes siddet et dusin medarbejdere i New York.

Det er blandt andet på baggrund af resultaterne her, at Falcon Social har fået den nye investering i hus. Ulrik Bo Larsen, forklarer, at forretningen faktisk går så godt, at man virksomheden også kunne have valgt ikke at rejse kapital.

Når Falcon Social alligevel vælger at rejse ny kapital, er det for at vokse endnu hurtigere end virksomheden selv kunne have gjort, og dermed erobre markedsandele, som ellers ville være i fare for at blive taget af andre i mellemtiden.

»De tektoniske plader i softwarebranchen bevæger sig så hurtigt nu, at det gælder om at være vaks ved havelågen for at følge med. Jeg tror, der vil ske store udskiftninger, i hvilken software man har på hylderne i virksomhederne. Og det vil være afgørende at kunne håndtere sociale medier,« siger Ulrik Bo Larsen.

Selv om Falcon Social allerede har fart på, skal kadencen derfor holdes for at sikre langvarig succes. Der er nemlig foreløbig ingen planer om en exit.

»I stedet for hurtigt at udvikle og sælge virksomheden, vil vi bygge en virksomhed, som har en blivende tilstedeværelse. Det er det, vi arbejder hen imod, og især det er jeg ret stolt af, indtil videre er gået så godt for os,« siger Ulrik Bo Larsen.

Han peger på, at omhyggelig planlægning har været en af nøglerne bag virksomhedens lynhurtige succes. Men især roser han de ansattes evner til at skabe resultater i hver eneste af virksomhedens afdelinger.

»Jeg skal nogle gange knibe mig i armen, når jeg kommer ind om morgenen. Over at vi har nået den størrelse, vi har. Jeg er utroligt stolt, og et millisekund senere rammer en kæmpe ansvarsfølelse. Jeg har jo snart flere hundrede ansatte, som har valgt at bruge deres arbejdsliv på at følge en retning, jeg oprindeligt stak ud.«

Det nye kapitalindskud er allerede øremærket til blandt andet en fordobling af medarbejderstaben. Både i København, hvor Falcon Social nu flytter kontor til større lokaler, til en udvidelse i USA og til et helt nyt salgskontor i Tyskland, som i øjeblikket er virksomhedens største marked.