Falcon Social flyvende gennem 2014

Det fremadstormende Falcon Social, der assisterer virksomheder på de sociale medier, er på kort tid svulmet til at huse 160 ansatte. Abonnementsindtægterne er firdoblet på blot ét år.

Ulrik Bo Larsen er grundlægger af og direktør for Falcon Socials, hvis systemer gør det nemmere for virksomhederne at begå sig på de sociale medier. Der er i dag 160 medarbejdere fra 35 forskellige nationaliteter. Arkivfoto: Christian Liliendahl
Læs mere
Fold sammen

Sociale medier som Facebook, LinkedIn, Instagram og lignende har kronede dage. Det har den danske softwarevirksomhed Falcon Social også – og det af samme årsag.

Virksomheden er forankret i Købmagergade i København. Den står bag et system, der gør, at virksomheder både kan overvåge og agere på sociale medier og på den måde udnytte det potentiale, der er for markedsføring, kundekontakt med mere, som netop er til stede i de fremadstormende sociale medier.

Og Falcon Social er for alvor ved at få vinger. Når stifter og topchef Ulrik Bo Larsen kigger tilbage på det forgangne år, kan han notere sig, at medarbejderstaben svulmede fra 100 til cirka 160, at antallet af betalende månedsabonnenter steg med over 400 procent, og at antallet af bruger øgedes til 10.000 fordelt på omtrent 400 virksomheder.

Han er ikke parat til at sætte kroner og øre på udviklingen endnu, men han er ikke bange for at bruge store ord om 2014.

»Vi havde et meget ambitiøst mål om at tredoble omsætningen fra de vedvarende indtægtskilder, altså månedlige abonne-mentsindtægter. Og det er simpelthen lykkedes os at overperforme på det punkt. Væksten blev 443 procent. Det er vi vanvittigt stolte af,« siger Ulrik Bo Larsen.

Baggrunden for, at det for alvor begynder at gå stærkt, skal i Ulrik Bo Larsens optik findes i to ting: Det ene er udviklingen og brugen af sociale medier – den anden er, at det for alvor er ved at gå op for virksomheder verden over, at der er potentiale i sociale medier.

»Markedet er vågnet op. Det er blevet tydeligt for virksomhederne, at der er mange facetter inden for sociale medier, og at de kan bruge dem aktivt. De er vågnet op til en ny virkelighed, og i stedet for at have lange »fluffy« dialoger om denne med store, gamle softwarevirksomheder, går de i stigende grad til en leverandør som os, som kan levere i forhold til de nye udfordringer og muligheder,« siger han.

Kunderne er begyndt at vende sig mod Falcon Social. Ved indgangen af 2014 havde den danske virksomhed omtrent 100 kunder. Det antal er nu firdoblet. Men hvad, der er mere interessant, er, at kunderne findes i hele den vestlige verden. Det afspejler sig da også i medarbejderstaben på de tre etager, som Falcon Social har på den københavnske strøggade.

Her arbejder mennesker med 35 forskellige nationaliteter, så en tur gennem virksomhedens åbne kontorlokaler er noget af en lingvistisk øvelse. Den landemæssige spredning er dog en helt bevist strategi for Falcon Social og Ulrik Bo Larsen. Grundlæggende er hele verden Falcon Socials marked – og det kan faktisk lade sig gøre uden de helt store sværdslag. »Vores erfaring er faktisk, at det ikke gør den store forskel, om systemerne er oversat. Tyske eller belgiske virksomheder har ikke nødvendigvis brug for, at alle knapper og funktioner i deres system står på deres modersmål. Det, der er essentielt, er, at vores medarbejdere taler deres sprog og derfor kan give dem kompetent assistance,« siger han.

Falcon Social er ved at æde sig ind på det europæiske marked, men det er alt andet lige Nordamerika, der udgør det helt store mål på sigtekornet. Derfor har virksomheden oprettet kontor i New York, hvor 10-12 ansatte arbejder hårdt på at øge salget i USA, der alt andet lige udgør et enormt marked. Derfor bruger Ulrik Bo Larsen da også en stor del af sin tid på den anden side af Atlanterhavet i disse dage.

Virksomheden er trods et stærkt 2014 en opkomling. Det er nu, den skal bevise sit værd at tage de markedsandele, der kan gå hen og blive særdeles værdifulde i fremtiden. Udviklingen går dog meget hurtigt inden for sociale medier og den måde, både privatpersoner, organisationer og virksomheder bruger dem på. Det gør, at Ulrik Bo Larsen og hans hold hele tiden må have blikket vendt mod horisonten.

»Udviklingen inden for sociale medier er voldsom. Det sker i et grotesk højt tempo, og det er svært at forudse, hvad det næste er. Når det er sagt, så mener vi selvfølgelig, at vi har en fordel. Vi har et bud på, hvordan de tektoniske plader bevæger sig, og hvad det næste bliver,« siger Ulrik Bo Larsen.

Han peger på, at virksomhederne kommer til at indarbejde sociale medier i dele af deres virksomhed, hvor man for få år siden ikke troede, at det hørte hjemme. Det er eksempelvis når det kommer til medarbejderpleje, rekruttering og lignende.

»Vi kan også blive overraskede. Da vi begyndte, havde jeg ikke forestillet mig, hvor meget der ville ske på så kort tid. Vi har nok set første fase af de sociale mediers betydning for erhvervslivet. Det er ved at sprede sig,« siger Ulrik Bo Larsen, smiler skævt og tilføjer:

»Det er ikke kun marketingafdelingen eller supporten, der i dag bliver nødt til at være til stede her. Det er også f.eks. HR-afdelingen. De traditionelle søjler i virksomhederne bliver brudt ned i disse år. Vi har kun set begyndelsen.«