Falcon Social dobler op i USA

Dansk udbyder af medieovervågningssoftware har medvind i USA.

Ulrik Bo Larsen er direktør for Falcon Socials, hvis systemer gør det nemmere for virksomheder at begå sig på sociale medier. Foto: Christian Liliendahl Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden 1. maj har danske Falcon Social haft fire amerikanere ansat i New York. På trods af at erfaringerne ikke engang rækker en måned tilbage, forventer virksomhedens medstifter og topchef, Ulrik Bo Larsen, at holdet bliver suppleret med mellem fire og seks mand til sommer. Falcon Social, der udbyder software, som virksomheder kan bruge til at overvåge og agere på sociale medier, blev stiftet i 2010, og specielt det seneste år er det gået stærkt. Ulrik Bo Larsen har hele tiden haft et øje rettet mod det nordamerikanske marked, men det var først ved årsskiftet, at satsningen begyndte at tage fart.

»Vi satte i første kvartal seks mand i København til at fokusere deres salgsindsats mod USA. Det gik så godt, at jeg kunne gå til bestyrelsen og sige, at der var al grund til at fortsætte. Vi havde simpelthen landet nogle store kunder,« siger Ulrik Bo Larsen og fortæller, at han indledende forventede, at Falcon Social selv skulle stå for det praktiske i sin amerikanske satsning, fordi holdet bag virksomheden er »vant til at gøre tingene selv«, som han formulerer det.

Efter at være blevet sat i kontakt med Lemonsqueeze valgte Falcon Social-chefen dog at satse på konsulenten. Det, blandt andet fordi det var tydeligt, at der var et tæt match mellem Falcon Socials virke og ønsker og det, Lemonsqueeze kunne tilbyde

»Deres tilbud passede rigtig godt på de kortsigtede behov, vi havde. Det overbeviste os – og erfaringerne har da også været gode. En ting er alle de praktiske ting som fysiske rammer og tilladelser – en anden er, at de kunne screene en masse kandidater for os. Det har været en stor hjælp,« siger Falcon Social-stifteren.

New York-teamet sidder pt. i Lemon- squeezes kontorfællesskabslokaler, og det kan godt være, at de også kommer til det, når det næste hold er ansat. På trods af noget, der ligner en flyvende start i USA, er det stadig uklart for Ulrik Bo Larsen, hvor hurtigt udvidelsen kommer til at gå. Derfor er den fleksible tilgang en fordel. Der er dog ingen tvivl om, at kikkerten er rettet mod storvækst i USA for Falcon Social. Det, ikke mindst fordi en rapport fra analysehuset Gartner forudser, at den danske virksomhed har potentiale til at udgøre en disruptive faktor på det amerikanske marked – altså at den kan gå ind og tage markedsandele.