»Fakta er en udfordring, jeg ikke kunne sige nej til«

Faktas nye kædedirektør Stina Glavind har givet sig selv den ene udfordring efter den anden på verdens højeste bjerge. Nu har hun sagt ja til en helt anden udfordring, som hun mener er lige så spændende som at nå Mount Everests top.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. Stina Glavind, som er ny direktør for fagligvarekæden Fakta.
Læs mere
Fold sammen

Hun kan ikke få udfordringer nok, Fakta-kædens nye direktør, 41-årige Stina Glavind. Hun har besteget verdens højeste bjerge og taget helikoptercertifikat på Hawaii, men nu står hun over for endnu en udfordring af lidt anderledes karakter.

»Vi skal have vendt Fakta til en plus-forretning igen, og den udfordring, synes jeg, er så stor og interessant og spændende, at det kunne jeg kun sige ja til,« siger Stina Glavind.

Turene på bjergene har ifølge Stina Glavind været med til at forme hende som en leder, der er klar til at tage fat. Og det har hun også tænkt sig at gøre som direktør i Fakta.

»I bjergene skal man være klar til at toughe up og indse, at der ikke er nogen free lunch. Det handler om at stramme ballerne og tage det lange seje træk, for der er ikke noget quick fix. Sådan er det også med Fakta. Det kommer til at tage tid, og det kommer til at kræve vedholdenhed. Den ene fod foran den anden, så skal vi nok komme op og få Fakta i plus,« siger hun.

Når Stina Glavind ikke sidder på Coops kontor i Albertslund, flyver hun gerne hen over det sjællandske landskab.

Efter sin tur til toppen af Mount Everst blev hun nemlig enig med sig selv og en rejse­kammerat om, at hun ville lære at flyve. Sommeren efter tog hun til Hawaii for at tage certifikat til at flyve helikopter, og når vejret er til det, flyver hun op langs Roskilde Fjord eller til Bornholm, hvor hun er født og opvokset.

»Jeg nåede at have min første soloflyvning på Hawaii, og det var ret vildt. Hvis jeg ville ned i live, var jeg nødt til selv at lande den. Men jeg kom fint ned,« siger Stina Glavind.

Den nye Fakta-direktør mener, at hendes adventure-liv kan være med til at give det ekstra, der er brug for i en forretning, der omsætter for ti milliarder om året, men har svært ved at tjene penge.

»Det er en ekstrem tilfredsstillelse at have færdiggjort et så stort projekt. Jeg har fået ekstremt meget med mig og synes, jeg har fået et godt perspektiv på mange ting – også i dagligdagen. Jeg tager tingene mere oppefra og ned,« siger hun.

Men er der nok adrenalin-kick at hente i Fakta?

»Dagligvarehandlen er rigtig spændende. Kampen om marginalerne, som er små i dagligvarehandlen, er tændt som aldrig før. Der sker rigtig meget, og jeg glæder mig til at være med til at præge markedet,« siger Stina Glavind.