Fairtrade under pres i krisetid

Danskerne vil gerne være ansvarlige forbrugere, der køber fairtrade-produkter, men i krisetid er det trods alt pengepungen der bestemmer. Derfor venter der Fairtrade-producenterne store udfordringer.

Læs mere
Fold sammen
En årrække med voldsomme vækstrater ser ud til at bremse kraftigt op for landets Fairtrade-producenter.

De sidste par år har Fairtrade-produkter vundet stort indpas hos de danske forbrugere, men ifølge Judith Kyst, der er generalsekretær i Fairtrade-mærket Danmark, det tidligere Max Havelaar, kommer krisen til at kunne mærkes på de socialt ansvarlige produkter.

»De sidste par år har fairtrade været inde i en fantastisk god periode, der er kommet mange flere produkter til end bare kaffe og bananer, og forbrugerne er blevet meget mere bevidste og klar over vores tilstedeværelse. Nu er vi så inde i en periode, hvor forbrugerne holder pengene tættere til kroppen, og derfor udvikler det hele sig ikke lige så hurtigt,« siger hun.

Skal de høje vækstrater genfindes efter krisen, kommer det derfor til at kræve meget af både producenter og forhandlere.

»Den store udfordring nu ligger i at udvikle fairtrade fra en trend til noget mainstream, noget blivende. Vi ser gerne, at fairtrade bliver lige så mainstream som økologi er, men det kræver, at der bliver taget store spadestik, udviklet en masse nye produkter og flyttet store volumener,« siger Judith Kyst.

Mod billigere varer
De Fairtrade-mærkede produkter, der kort fortalt giver bedre arbejdsvilkår for arbejdere i Afrika, Asien, Syd- og Mellemamerika ved at sikre bønderne bedre handels­aftaler, er især presset af, at forbrugerne i krisetider søger mod de billigere alternativer og henlægger store dele af dagligdagens indkøb til disocuntbutikkerne. Og selvom både Coop, Dansk Supermarked, Rema1000 og Kiwi i forvejen forhandler en lang række fairtrade-produkter, kan det blive svært for producenterne at overtale butikkerne til, at de skal smide flere af de fairtrade-mærkede varer på hylderne. Det siger konsulent ved Retail Institute Scandinavia, Kapser Baldvinsson.

»Detailhandlen tøver formentlig lidt med at tage nye produkter ind for tiden. Det kan være farligt for dem at satse på nye varer, når forbrugerne er lidt tilbageholdne og det kan selvfølgelig godt få en negativ betydning for nogle af fairtrade-producenterne.«

»Vi kommer igen«
Han er dog overbevist om, at fairtrade i det lange løb nok skal komme igen.

»Det er en del af det skifte, der er sket med forbrugernes tankegang i en årrække, hvor man forsøger at tænke flere værdier ind i forbruget. Det er blevet parkeret lidt under krisen og her i 2009, men budskabet er efter min mening lige så stærkt om et år, og efterspørgslen vil stige igen.”«

Også chefkonsulent i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, har tiltro til, at det vil lykkedes fairtrade at blive mere end en trend og peger på økologien som et foregangseksempel.

»Økologi vokser fortsat, selvom finanskrisen har ramt, og det viser jo, at man godt kan gå fra at være trend til at være en dagligdagsnødvendighed, selv i økonomiske krisetider. Økologi har selvfølgelig 20 år på bagen og et stort forspring, men med globaliseringen og den øgede ansvarsbevidsthed kan fairtrade sagtens få samme status som økologi, det tager bare noget tid.«