Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Gaffeltrucks, conveyorsystemer, reoler, rullebånd og it-løsninger. Alt, hvad der er værd at vide om logistik, kan man få besked om på verdens største logistikmesse, Cemat, i Hannover.
Bæredygtighed i intralogistik er kodeordet for messen, og alle sejl er sat til. Efter nedgangstider i 2009 og 2010 forventer producenterne af intern transport en stigning i markedet på ni procent i Europa til 16 milliarder euro, som det blev udtalt af Christoph Hahn-Woernle, talsmand for det tyske »Forum Intralogistik« forud for messen.
I Danmark går det ikke så hurtigt endnu, men der er optimisme, som tyske Stills danske direktør Gerner Hoppe udtrykker det.
Fejlfri lagerstyring
Så Cemat er måske vendepunktet. Det er her, alle producenter af såvel soft- som hardware inden for logistikløsninger er samlet, og sammenligner man med biludstillinger, er den endnu vigtigere for logistikfolk end IAA-messen i Frankfurt er for bilfolk.
Som med bilerne vælger man som udstiller at præsentere alle sine nyheder på den store messe. Man venter altså med at vise dem frem indtil Cemat. Men nogle af nyhederne er kommet frem.
Fagre nye verden har været her længe, men man overraskes hele tiden over ingeniørernes formåen. På udstillingen kan man hos det østrigske firma Knapp se den færdigudviklede plukkemetode Kisoft Vision, der får enhver science fiction-film til at blegne. Plukkeinformationen kommer direkte frem på synsfeltet på databrillerne på medarbejderen, som bliver guidet frem til den rette plukkestation via navigation på en optimeret rute og nærmest uden fejlmuligheder.
Grafisk ruteoptimering af gaffeltrucks og stablere, mobil dialog og direkte installeret ERP (økonomiplanlægning) løsning fra SAP i den interne transport – i kombination med kameraoptimering. Det er ikke set før. Det viser ICS International. Og så kan man køre 3D som lagervisualisering, så resultatet bliver en helt fejlfri lagerstyring, hvor informationerne samles op i firmaets ERP system. På Cemat kan man konstant få demonstreret herlighederne.
Som den første virksomhed i verden viser Jungheinrich en ny lagernavigation, som kan indsættes i lagerets brede gang, der er i lagerets forreste del. Dermed bliver det fremover muligt at arbejde både sikrere og mere effektivt, også uden for smalgangen. Med lagernavigation i smalgangen, som Jungheinrich har markedsført i de seneste to år, kan man i dag i praksis opnå op til 25 procent højere omlæsningsydelser.
Nyt gulv på 15 minutter
Ikke alle løsninger, der vises, er klar til at sættes i egentlig produktion, men for de besøgende er det også mere end spændende at se, hvor dygtige, udviklerne i virksomhederne er. En del af udstillerne er fra Danmark, eksempel nordjyske Univeyor, men der er faktisk udstillere fra hele verden, der ofte har holdt kortene tæt til kroppen forud for messen.
Lige så spændende at se på er en metode til at gøre lagergulvet stabilt og i niveau på 15 minutter. Firmaet Uretek Deutschland benytter en saneringsteknik, hvor man via indføring af en stærk ekspanderende to-komponent specialhærder får renoveret gulvet. Værktøjerne består endvidere af nivellering-laserteknik. Ikke noget med at tørre natten over . Et kvarter: så kan man bruge gulvet igen. Og under arbejde kører virksomheden videre udenom.
Smidige trucks til lageret
På trucksiden er man længere med ny teknologi end bilbranchen, fordi man bliver inden for et lille afgrænset geografisk område: lageret. Still kan tilbyde både hybrid og brintudgaver, som ganske vist ikke har slået helt igennem på grund af priserne, men de gode Still-folk mener, at det nok skal komme i fremtiden.
På Cemat har de en ny RX 70 hybrid truck, der er videreudviklet til at spare 15 procent dieselbrændstof. RX 10 er en anden spændende truck – faktisk den mindste af sin art – der kan komme ind i gange, hvor de store trucks ikke kan.
Verdens største inden for gaffeltrucks – Toyota Material Handling – har endda fire nyheder inden for warehouse.Produkter som produceres hos datterselskabet BT i Sverige. Dels BT Vector R-serien, som håndterer paller i meget smalle gange. Den kører 14 km/t, men er hurtig i afsættet. 11 meter når den op og løfter halvandet ton. En anden nyhed er BT Optio H-serien, der løfter 1.200 kg, som kører 12 km/t. Endelig har BT Radioshutle, der bruges til radiostyret plukning, en fordel ved arbejde i frysehuse.
Læs om messen her (på engelsk):