Fagforening: SAS trækker pinen ud

Kabinepersonalets fagforening, CAU, har svært ved at forstå, hvorfor SAS »trækker pinen ud« i stedet for at indgå en overenskomst med de medarbejdere, der står til at blive overdraget til Cimber.

Foto: Mathias Bojesen. Strejken hos SAS fortsætter i Københavns Lufthavn, efter kabinepersonalet har nedlagt arbejdet, i protest mod at SAS flytter folk over på en dårligere overenskomst i et datterselskab.
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke bare en krig om overenskomst, der udspiller sig mellem SAS og fagforeningen CAU (Cabin Attendants Union). Det er ligeledes en krig på ord. Lørdag har SAS været tvunget til at aflyse en lang række afgange, efter at kabinepersonalet hos SAS har nedlagt arbejdet.

Næstformand hos CAU, Jean Pierre Schomburg, mener, at bolden ligger hos SAS.

»Vi afventer, at SAS kommer ud af busken og får lavet en aftale med os,« siger han.

Så langt så godt, men det er ikke rigtig den opfattelse, man har hos SAS. Her mener man, at serveretten ligger hos fagforeningen.

»Vi vil opfordre CAU til at komme tilbage til forhandlingerne,« lød det fra pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, tidligere lørdag.

Konflikten udspringer af, at selskabet har meddelt 137 ansatte, at de vil blive overflyttet til det nyerhvervede datterselskab Cimber. De berørte ansatte frygter, at det vil medføre en dårligere overenskomst. SAS har hidtil kun ville garantere, at de 137 medarbejdere vil beholde deres løn- og arbejdsvilkår frem til 2017, hvor overenskomsten skal forhandles på ny. Fredag afholdt CAU, kabinepersonalets fagforening, et medlemsmøde, der udviklede sig til et fagligt møde, hvorefter kabinepersonalet nedlagde arbejdet.

Så hvem har bolden? Det har SAS, siger CAU, hvor Jean Pierre Schomburg er af den opfattelse, at SAS i løbet af lørdag er blødt op.

»Vi hører Trine Kromann-Mikkelsen (pressechef i SAS, red.) sige, at vi kan få overenskomsten på Cimber. Det glæder vi os over. Det var ikke på bordet onsdag. Jeg kan ikke forstå, at SAS bliver ved med at trække pinen ud, vi har en fælles forståelse af, at vi skal have gang i produktionen,« siger han og beklager samtidig, at det går ud over passagerne.

Men forslaget, som Jean Pierre Schomburg omtaler, var på bordet allerede onsdag, siger Trine Kromann-Mikkelsen

»Det allersidste, der kom på bordet onsdag, var, at vi gerne ville diskutere en mulighed for, at CAU fik deres egen overenskomst med over til Cimber, og så havde vi nogle få indrømmelser, vi bad om den anden vej. De svarede med ultimative krav, som de ville have svar på med det samme. Det var vi ikke indstillet på. Der er ikke noget nyt i det her,« siger Trine Kromann-Mikkelsen, der samtidig slår fast, at det er CAUs pligt at få sine medlemmer til at genoptage arbejdet.

Inden middag lørdag var 42 afgange blevet aflyst som følge af konflikten.