Fagforbund angriber DSB i Vejle-sag: »Utilstedeligt« svar med »fejl og vildledninger«

Dansk Jernbaneforbund, der organiserer de ansatte i DSB, går nu skarpt til angreb på DSB i sagen om den stærkt forsinkede rapport fra en ulykke på Vejle Station.

En dengang 20-årig kvinde sad for snart fire år siden fast i et kørende IC3-tog, og hun har stadig mén efter ulykken, fortæller hun. Overvågningsfoto fra Havarikommissionens foreløbige ulykkesrapport
Læs mere
Fold sammen

Sagen om en stærkt forsinket rappot fra et uheld på Vejle Station får nu Dansk Jernbaneforbund til at rette et skarpt angreb på DSB.

Fagforbundet, der organiserer de ansatte i DSB, mener, at DSB har opført sig »utilstedeligt« og har leveret svar fyldt med »fejl og vildledninger«.

Sagen handler om en dengang 20-årig kvinde, der i februar 2013 fik sin venstre arm i klemme i dørene i et IC3-tog på Vejle Station.

Havarikommissionen gik straks i gang med at analysere ulykken, men i dag – snart fire år senere – er rapporten om uheldet endnu ikke blevet offentliggjort.

Berlingske kunne i mandags afsløre, at den årelange forsinkelse blandt andet kommer i kølvandet på et hårdt pres fra DSB, der var stærkt utilfreds med de første konklusioner fra Havarikommissionen om ulykken. Sagen har fået flere til at så tvivl ved uafhængigheden af Havarikommissionen, der har ansvaret for at undersøge uheld med tog og fly i Danmark.

DSB har afvist alle anklager om pres på Havarikommissionen og understregede i en pressemeddelelse tirsdag, at »DSB har stor respekt for Havarikommissionen som uafhængig myndighed«

Ved samme lejlighed offentliggjort DSB sine høringssvar i sagen, og det er det skridt, der har fået Dansk Jernbaneforbund til at blive rasende og torsdag offentliggøre en pressemeddelelse med en detaljeret gennemgang af DSB's svar i sagen.

»Det er vildledende svar fyldt med faktuelle fejl. Samtidig synes jeg, at det er fuldstændig utilstedeligt, at DSB offentliggør deres fulde høringssvar og ikke overstreger navne. Eksempelvis hænges en medarbejder i Havarikommissionen ud,« siger Preben S. Pedersen, næstformand i Dansk Jernbaneforbund og tilføjer:

»Det handler blandt andet om dørlukningen af toget, hvor der er en række fejl i DSBs fremstilling. Det er kritisk, da dørene kan være åbne 8 cm uden, at lokomotivføreren får besked om det. På den måde kan DSB hævde, at lokomotivføreren, vores medlem, har gjort noget forkert, selvom lokomotivføreren har gjort præcis, som der står i DSBs instruks.«

De kraftige protester fra DSB over den foreløbige rapport fra Vejle-uheldet skyldes bl.a., at rapporten sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden i enmandsbetjente tog, hvor lokomotivføreren på én gang skal kontrollere, at alle passagerer er sikkert om bord på toget, og samtidig skal sætte toget i gang. Netop kritik af enmandsbetjente tog er sprængfarligt for DSB, som på flere togstrækninger har indført enmandsbetjente tog og derved sparet den togfører væk, der tidligere tjekkede dørene.

»Det er min opfattelse, at sagen om ulykken ved Vejle handler om langt mere end den konkrete ulykke. Sagen sår tvivl om sikkerheden ved enmandsbetjening, og det er meget ubelejligt for DSB, der gerne vil indføre langt flere tog med enmandsbetjening. Denne her sag handler ikke om sikkerhed, men om økonomi. Det har en betydning for sikkerheden, når der kun er en lokomotivfører,« siger Preben S. Pedersen fra Dansk Jernbaneforbund.

Men er I ikke bare bange for, at jeres medlemmer bliver sparet væk?

»Vi frygter for sikkerheden. Der kommer arbejde til vores medlemmer på en anden måde. Vi er bekymrede for passagernes sikkerhed. Vi har eksempelvis bedt om at få en redegørelse for hvordan lokomotivføreren skal agere i nødsituationer, når lokomotivføreren er alene i toget. Vi skrev og spurgte om retningslinjer for det 8. december sidste år, men har endnu intet hørt fra DSB. Vores medlemmer får jo skylden, når noget går galt.«

DSB ønsker ikke at svare på kritikken fra Dansk Jernbaneforbund om de påståede faktuelle fejl. Men DSB understreger, at man ikke går på kompromis med sikkerheden:

»Jeg vil gerne understrege én gang for alle, at DSB's tog og procedurer lever op til de sikkerhedsmæssige krav, der stilles fra myndighedernes side. Vi går ikke på kompromis med passagernes eller medarbejdernes sikkerhed og arbejder på daglig basis med at sikre, at jernbanen fortsat er blandt de allersikreste transportformer,« siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, sikkerhedschef i DSB.