Fætter BR strammer op før frasalg

Det er med markant resultatfremgang og en ny vækstplan, at familien bag legetøjsklenodiet Fætter BR går ind i slutfasen i forhandlingerne med en ny strategisk partner. Kapitalfonden EQT er snublende tæt på at købe sig ind i legetøjet. Men det er svært for familien at slippe tøjlerne.

Foto: Nikolai Linares. Peter Gjørup er overhoved i familien Gjørup, der ejer Top-Toy og Fætter BR.
Læs mere
Fold sammen

Det er en følelsesladet proces, familien Gjørup har skubbet i gang. Aktiemajoriteten med livsværket Top-Toy, der står bag Fætter BR- og Toys’R’Us-kæderne er formentlig snart solgt til en kapitalfond. Efter et langt tilløb tyder alt på, at det bliver EQT, der køber sig til kontrollen i virksomheden. Berlingske kan her afsløre den vækstplan for legetøjskoncernen, som Gjørup-familien med investeringsbanken FIH Partners i ryggen bruger i slutforhandlingerne.

Adm. direktør i Top-Toy, Peter Gjørup, lægger ikke skjul på, hvor svært det er at slippe tøjlerne og kappe båndet til den virksomhed, som blev stiftet i Roskilde i 1963 af hans farfar og farmor. I dag ejes virksomheden af Peter Gjørup, hans bror Lars og deres fætter og kusine med hver ca. 25 pct.

Efter år med tilbagegang i virksomheden er der sat en stor oprydning i gang. Butikkerne bliver opgraderet. Støvet bliver pustet af legetøjshylderne, og Fætter BR har fået besked på at ranke ryggen og stramme op.

Gjørup-familien vil ekspandere kraftigt i de kommende fem år. BR-kæden skal vokse fra en omsætning på 1,8 mia. kr. til 2,6 mia. kr., og Toys’R’Us skal vokse fra 1,5 mia. kr. til 2,5 mia. kr., altså i alt en omsætningsfremgang på ca. 50 pct., der skal bringe legetøjsvirksomheden op på en omsætning på fem mia. kr. i 2020.

»Vi skal åbne en 35-40 nye BR-butikker. I Danmark er det svært at blive meget større, end vi er. Men i Norge og Sverige er der mange små, uafhængige kæder, som sidder på en meget stor markedsandel, og der ser vi et kæmpestort vækstpotentiale i at gøre dem til BR-butikker og også åbne flere Toys’r’Us-butikker,« siger Peter Gjørup til Berlingske Business.

Hvorfor skal det lykkes nu, når det har været svært for jer at vokse de sidste fem år?

»Vi har ikke ekspanderet ret meget med nye butikker de seneste fem år, det er rigtigt. Der var lige en finanskrise, hvor vi slap foden fra speederen og lige skulle se, hvordan det udviklede sig. Der har også været den konflikt, at vi i den periode blev grossist, da vi købte Norstar. Til mange af de butikker, vi gerne ville købe, har vi været den største leverandør. Vi blev konkurrenter til vores egne kunder, og det blev noget rod,« siger Peter Gjørup.

I det helt nye årsregnskab, som offentliggøres fredag, nåede Gjørup-familiens koncern op på en omsætning på fire mia. kr., men det er inklusive omsætningen i grossistforretningen Norstar, som er ved at blive lukket, fordi den var urentabel og en større hæmsko end gevinst for virksomheden. Timingen i det nye regnskab er god for de videre forhandlinger i salgsprocessen. Og så gør det bestemt ikke noget, at driftsindtjeningen (EBITDA) i år er steget fra 138 mio. kr. til 225 mio. kr. svarende til en stigning på 62 pct.

Fremgangen, der kommer efter flere år med faldende indtjening, kan få betydning for prisen. Ifølge Berlingskes oplysninger forhandles der med EQT om at købe 60-70 pct. af Top-Toy for et beløb omkring en mia. kr.

»Vi arbejder allerede internt efter denne strategi, og det er også den, vi har præsenteret for mulige samarbejdspartnere. Det er strategien, der arbejdes efter, ellers bliver vi ikke partnere. I enhver strategi kommer der justeringer undervejs, men det er det her, vi arbejder ud fra,« siger Peter Gjørup.

Han vil ikke kommentere markedsforlydender om, at den store nordiske kapitalfond EQT, der bl.a. også ejer Tiger-butikkerne, er tilbage som den eneste mulige partner i salgsprocessen, som Berlingske Business afslørede kort efter, den var skudt i gang. Det var tilbage i december sidste år.

»Processen har været fra et meget bredt felt til et mere snævert felt, og der er vi nu. Det er et monogamt forhold, vi går efter, så vi skal ende med én partner, og det arbejder vi frem mod. Vi ser det som en proces, hvor vi skal finde en partner. Det er ikke en salgsproces, hvor vi skal ud og give nøglerne til en anden. Det er en, vi skal arbejde sammen med om at skabe fælles resultater i Top-Toy i en årrække fremover,« siger Peter Gjørup.

Og hvad hvis I ikke kan blive enige med det lille felt, som du kalder det, der er tilbage?

»Så har vi en supergod plan at arbejde videre med, og så gør vi det. Strategien vil være den samme. Tempoet vil måske ikke være lige så højt, men det afhænger også af markedskonjunkturerne,« siger Peter Gjørup.

Han kalder hele forløbet omkring den nye strategi, de interne samtaler i familien og de efterfølgende mange møder med kapitalfonde og bankfolk for »en speciel oplevelse«. Men det var mødet, hvor han skulle indvie medarbejderne i familiens tanker, der gjorde størst indtryk på ham.

»Den største milepæl på den rejse var at fortælle medarbejderne, at det ikke var sikkert, at virksomheden var familieejet til evig tid. Vi har fået god feedback på det både fra nye medarbejdere og fra veteranerne i virksomheden, men mange blev meget overraskede,« siger han.

TV: Fætter BR-direktør: Derfor sælger vi virksomheden: