Fætter BR glæder sig over rekord i julehandlen

Ejer og topchef Henrik Gjørup fortæller, at specielt det danske marked stormer frem i julehandlen. Men der venter Top-Toy et stort arbejde på det nye tyske marked.

Den lille garder, Fætter BR, storsveder i disse uger. Der er som altid op til jul forrygende travlt i Fætter BR-butikkerne, men i år bliver der løbet ekstra stærkt i legetøjsbutikkerne.

Det fortæller ejer og den ene af de to topchefer i Top-Toy-koncernen, Henrik Gjørup, til Business.dk. Udover Fætter BR-butikkerne driver Top-Toy også Toys R´ Us-forretningerne på det nordiske marked.

”Det går utrolig godt. Og Danmark er vinderen i år. Det er i Danmark vi oplever den største fremgang sammenlignet med salget sidste år,” siger Henrik Gjørup.

”Det er, som de siger i USA, ”double-digit-growth” (Tocifret vækst Red.),” siger Henrik Gjørup.

Han glæder sig over, at væksten er så markant ,selvom koncernen i år ikke har åbnet nye forretninger i Danmark.

”Det stærke salg skyldtes vel det, man kalder godt gammelt købmandsskab. De rigtige varer, på de rigtige tidspunkter til de rigtige priser,” siger Henrik Gjørup.

Også på Island er der fart på, hvor Top-Toy i år har åbnet deres første butik.

”Islændingene er helt vilde. De har taget i mod Toys R´ Us med kyshånd,” siger Gjørup.

I regnskabsåret 2006/2007 landede Top-Toy Holding en omsætning på 2,6 mia kr., en fremgang på 10 pct. i forhold til året inden, og en fremgang i indtjeningen før skat på hele 17 pct. til knap 185 mio kr.

Året har budt på et nyt marked for Top-Toy Gruppen, nemlig det tyske, hvor man har købt sig til ejerskabet af 11 legetøjsbutikker i Hamburg og Flensborg. Og her venter der koncernen store udfordringer, hvis de skal blive ligeså profitable som butikkerne på de mere, i Top-Toy-sammenhæng, modne markeder i Norden.

”Tyskerne skal lære os at kende – og omvendt. Forbruget er mindre per kunde i Tyskland end i Norden, men heldigvis har vi oplevet at omsætningen i butikkerne er gået frem i forhold til sidste år,” siger Henrik Gjørup.

”Vi oplever, at de tyske kunder meget følger de tyske mærker, som er lav-marginal-varer. Så vi skal i gang med den store opdragelse, så de fremover køber nogle andre varer. Men der er heldigvis 80 mio. kunder at tage af, så det skal nok gå,” siger Henrik Gjørup.