Færre turister med færgen over Øresund

Færgefart. HH-Ferries oplevede en markant nedgang i antallet af passagerer på færgeoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg i 2006.

Antallet af passagerer på HH-ferries to færger mellem Helsingør og Helsingborg faldt fra 2 mio. i 2005 faldt til 1,7 mio. i 2006.

- Konkurrencen fra andre ferieformer skærper til. Når flere turister vælger at flyve til andre feriemål går det ud over os, siger adm. direktør Thorkild Damgaard fra HH-Ferires. Selskabet har til daglig to færger i pendulfart på ruten mellem Danmark og Sverige.

Selvom brotrafikken er øget kraftigt i det forgangne år, er det ikke den primære årsag til færgernes nedgang. - Øresundsbrons fremgang skyldes primært et øget antal pendlere. Den trafik ville vi aldrig have fået. Det er primært i feriemånederne vi har mistet passagerer, siger HH-Ferries-direktøren.

MonopolbryderHH-Ferries blev født i 1996, da den kendte skibsreder Per Henriksens Mercandia brød Scandlines monopol på færgetrafik over Øresund.

Per Henriksen frasolgte i 1997 aktiviteterne til et konsortium bestående af danske og svenske forretningfolk. I 2001 blev rederiet solgt videre til Steneo ab.

HH-Ferries er en sund forretning, og har de senere år præsteret pæne overskud.

Men i 2006 satte de faldende passagertal sit spor på regnskabet.

Årets resultat udgør 8,3 mio. kr. efter skat mod 13,2 mio. kr. året før.

Thorkild Damgaard oplyser, at antallet af lastbiler som benytter færgeforbindelsen er stort set uændret på et niveau omkring 100.000 om året.

I 2007 venter HH-Ferries en beskeden fremgang i omsætning og indtjening.