Færre penge i Skumbananer og P-Tærter

Slikproducenten Carletti har vanskeligere ved at tjene penge på danske slikklassikere som Skumbananer og P-tærter. Danskere spiser mindre og mindre slik, og det kan ses på bundlinjen.

Skumbananer Fold sammen
Læs mere
Foto: KJERSTI HJELMEN

Carletti er et kendt navn i de danske slikskåle med Skumbananer, P-Tærter, Brazil og Finsk Lakrids. Det er dog blevet vanskeligere for slik- og chokoladeproducenten fra Skødstrup at tjene gode penge på danske slikklassikere.

Carletti, der er blandt Givesco-konglomeratets bedst kendte virksomheder, måtte på trods af en voksende omsætning se resultat af primær drift blive reduceret til 21 mio. kr. i 2012.

Det er ti mio. kr. mindre end året før.

»Det er blevet vanskeligere at tjene penge. Slikmarkedet faldt omkring seks pct. i Danmark sidste år, og endnu en stigning i chokolade- og sukkerafgiften trådte i kraft i januar 2012, hvilket forklarer en stor del af vores faldende indtjening,« siger adm. direktør i Carletti, Niels Petersen. Virksomheden, der hvert år producerer 65 mio. Skumbananer har Danmark som absolut hovedmarked, men er ligeledes til stede på de fleste markeder i Nordeuropa.

Krisen, der har lagt en hæmmende dyne over forbrugerne i det meste af Europa, har fået Carletti til at se mod nye markeder.

Den første runde pålægschokolade

Det er dog ifølge Niels Petersen en stor opgave for alvor at få gennemslagskraft på nye markeder.

»Vi har haft vækst i eksportsalget, men der er jo også langt flere omkostninger forbundet med at eksportere,« siger Niels Petersen og fortsætter:

»Vores produkter er ikke særligt kendte uden for landets grænser, og det koster noget at få opmærksomhed. Det, der gør, at vi alligevel kommer ud med overskud sidste år, er primært, at vi har reduceret vores omkostninger markant, hvilket har kostet ansatte.«Vejen til vækst for den snart 100 år gamle virksomhed, der siden 1953 har forsynet danskerne med Skumbananer og P-Tærter, er produktudvikling.

»Vi skal selv skabe væksten med nye produkter. I år lancerede vi som de første i verden den runde pålægschokolade. Den passer lige til et rundstykke, og det har vi haft succes med. Det er sådanne produkter, som vi fortsat skal udvikle,« forklarer Niels Petersen, der ligeledes fortæller, at Carletti ser mod Mellemøsten.

I efteråret skal den danske slikproducent til en stor fødevaremesse i Mellemøsten, og Niels Petersen håber at få dansk slik ind på butikshylderne i Mellemøsten og Nordafrika.