Færre mobiltelefoner i butikkerne

Forretningerne tør ikke købe stort ind, fordi salget falder. Nokia mister markedsandel.

Salget af mobiltelefoner falder, og derfor tør butikkerne ikke købe så mange hjem. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Udvalget af mobiltelefoner i butikkerne er ikke så bredt længere. Forretningerne vil nemlig ikke fylde hylderne op, fordi de venter nedgang i efterspørgslen.

17 millioner færre mobiltelefoner var der på lageret i fjerde kvartal, opgør analysehuset Gartner.

»Lav forbrugertillid tvinger distributører og forhandlere til at begrænse mængden, som de har på lager, fordi salgskanalerne ikke har råd til betydelige kapitalinvesteringer. Forsøgene på at reducere varelagrene vil fortsætte i første kvartal 2009 og fortsætte ind i andet kvartal,« siger Gartner-analytiker på mobilområdet, Carolina Milanesi.

Hun forventer ikke, at markedet begynder at vokse igen før til næste år, i 2010.

Nokia taber marked

Den finske mobilgigant Nokia, som oprindelig startede som en gummistøvlefabrik, har tabt markedsandele i det vigtige julekvartal, som - bortset fra i 2008 - altid har været det tidspunkt på året, hvor der blev solgt mest forbrugerelektronik. Nokia er gået ned fra 40,4 til 37,7 procent på et år.

Til gengæld har sydkoreanske Samsung igen vundet frem og sidder nu på 18,3 procent af mobilmarkedet på verdensplan mod 13,4 procent for et år siden. LG Electronics, ligeledes fra Sydkorea, er tredjestørste mobilproducent og har dermed overhalet Sony Ericsson, som i efteråret havde tilkæmpet sig en tredjeplads. LG sidder nu på 8,9 procent, en fremgang fra 7,1 procent for et år siden.