Færre køber en PC

PC-salget i Vesteuropa er godt nok gået frem siden foråret men ligger stadig under sidste års niveau. HP er mest solgte mærke.

Der bliver solgt stadig færre bærbare og stationære PCer. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Salget af PCer - bærbare som stationære men fraregnet tavle-PCer - i Europa faldt med 3,3 procent i juli-september i forhold til for et år siden men er faktisk vokset siden foråret. Og HP befæster sin position som det mest solgte mærke.

I alt blev der i 3. kvartal solgt 19,2 millioner PCer i Europa, Mellemøsten og Afrika mod 19,8 millioner for et år siden, viser de nyeste tal fra analysehuset Gartner, der følger teknologimarkederne tæt. Næsten hver fjerde PC - helt præcis 24,6 procent - kommer fra amerikanske HP, som for et år siden sad på 22,5 procent af markedet, mens kinesiske Lenovo, som på verdensplan fortsat er størst, nu sidder på 19,7 procent med taiwanske Asus på en tredjeplads me den markedsandel på 10,7 procent. Dell er nummer fire med 10,3 procent af markedet, mens Acer er nummer fem med 9,5 procent.

PC-salget i Vesteuropa er faktisk gået frem siden april-juni, men i visse lande, heriblandt Frankrig, holder folk tilbage med at købe nyt. Eftervirkningerne af det britiske nej til EU, Brexit, har ikke påvirket PC-salget i Storbritannien. Også her er det gået frem forud for sommerferien og med forventningen om, at priserne vil stige, fordi pundet falder, mener chefanalytiker hos Gartner, Isabelle Durand.

På verdensplan blev der i juli-september solgt 68,9 millioner PCer, hvilket er 5,7 procent færre end for et år siden. Det er dermed ottende kvartal i træk, hvor PC-salget falder. Årsagerne er ifølge Gartner både, at folk beholder deres computer længere, fordi de har så meget forskelligt udstyr nu, og fordi salget navnlig i udviklingslandene er gået ned.

Lenovo sidder nu på 20,9 procent af verdensmarkedet men er tæt på at blive indhentet af HP, som med en fremgang på 2,3 procent på et år nu er oppe på at have 20,4 procent af verdensmarkedet. Amerikanske Dell indtager tredjepladsen med 14,7 procent, Asus er nummer fire med 7,8 procent, og Apple ligger som nummer fem med 7,2 procent.