Færre biler i hovedstaden

Glem alt om bompenge, højere parkeringsafgifter og andre måder at skubbe bilisterne ud af København. Trafikken falder nemlig af sig selv.

Ifølge nye tal fra Vejdirektoratet er trafikken i Storkøbenhavn faldet de seneste to år på nær i to kvartaler: Fra april til juni i år var faldet på 0,4 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Samtidig viser Københavns Kommunes egne tællinger, at trafikken ud og ind af den indre by sidste år faldt med næsten 4,5 pct. og nu ligger 16 pct. lavere end i 1970. Faldet har været konstant siden 2002.

Også i de øvrige større byer er trafikken holdt op med at stige.

»Det er bestemt en interessant udvikling. Hvis der er tale om en generel tendens, er det både interessant og lidt overraskende,« konstaterer områdechef Brian Hansen fra Københavns Kommunes Center for Trafik.

»Vi spørger os selv, hvordan det kan være. Om det er et midlertidigt fald eller en generel tendens. Det er særlig interessant i en tid, da vi forventer en stigning i trafikken, og da mange taler om trængselsafgifter - hvis trafikken så ikke stiger.«

Trængsel og p-afgifter afskrækker

Brian Hansen peger på, at den voldsomme trængsel med masser af køkørsel kan være noget af forklaringen, ligesom de stigende p-afgifter formentlig har fået mange til at lade bilen stå i garagen.

Tusindvis har skiftet bilen ud med en cykel, og metroen har fået flere til at rejse kollektivt.

»Samtidig er mange arbejdspladser flyttet uden for byen, hvor det er lettere at komme til og fra arbejde,« konstaterer Brian Hansen.

Trafikforsker og afdelingsleder Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er overrasket over tallene og mener, at det sætter spørgsmålstegn ved hele overborgmester Ritt Bjerregaards (S) plan om en bompenge-ring omkring København.

»Den bompenge-ring, som Ritt Bjerregaard vil have, løser intet, men forværrer i værste fald køproblemerne. Man skal væk fra bompenge-tankegangen og i stedet lave generelle kørselsafgifter,« siger Harry Lahrmann til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Kilde: Jyllands-Posten